Zabezpieczenie finansowe w branży ZSSE - kto musi je wnieść
Wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny przeznaczony dla gospodarstw domowych musi wnieść zabezpieczenie finansowe. Może wybrać jedną z trzech opcji, by je uregulować.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kto musi wnieść zabezpieczenie finansowe
- jak obliczyć jego wysokość
- co zrobić z nadwyżką zabezpieczenia
Zabezpieczenie finansowe jest zobowiązany wnieść wprowadzający sprzęt:
- który wprowadza do obrotu sprzęt dla gospodarstw domowych, oraz
- który samodzielnie wykonuje obowiązek dotyczący organizowania i finansowania odbierania od zbierających zużyty sprzęt i przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych;
- któremu wygasła lub została rozwiązana umowa z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w przypadku otwarcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wykreślenia z rejestru organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z którą ma zawartą umowę.
Zabezpieczenie finansowe jest wnoszone na dany rok kalendarzowy i jest przeznaczone na pokrycie opłaty produktowej.
Zabezpieczenia nie wymaga wprowadzanie do obrotu sprzętu elektrycznego lub elektronicznego przeznaczonego dla innych odbiorców niż gospodarstwa domowe.
Wyróżnia się trzy formy zabezpieczenia finansowego:
- depozyt wpłacany na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego;
- gwarancja ubezpieczeniowa złożona do marszałka województwa;
- gwarancja bankowa złożona do marszałka województwa.
W przypadku gwarancji ubezpieczeniowej oraz gwarancji bankowej gwarantem może być wyłącznie:
- instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długu celnego;
- instytucja finansowa mająca siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.
Gwarancja ubezpieczeniowa oraz gwarancja bankowa są składane w celu uregulowania przez zakład ubezpieczeń lub bank zobowiązań na rzecz marszałka województwa w przypadku nieuiszczenia opłaty produktowej.
Marszałek województwa może wezwać gwaranta do potwierdzenia udzielenia gwarancji, jeżeli ma wątpliwości co do autentyczności dokumentów. Bank lub zakład ubezpieczeń w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania informuje marszałka o tym, czy dokument jest autentyczny. Gdy dokument nie jest autentyczny, marszałek województwa w drodze decyzji odmawia przyjęcia gwarancji.
Wprowadzający sprzęt jest zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie do 30 czerwca roku, którego dotyczy to zabezpieczenie. Natomiast wprowadzający sprzęt, który rozpoczyna działalność w zakresie wprowadzania do obrotu sprzętu, jest zobowiązany wnieść takie zabezpieczenie przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru BDO.
W sytuacji gdy wygasła lub została rozwiązana umowa z organizacją odzysku bądź nastąpiło otwarcie likwidacji, ogłoszenie upadłości lub wykreślenie z rejestru organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z którą zawarto umowę, wprowadzający sprzęt ma obowiązek wnieść zabezpieczenie finansowe w terminie 14 dni.
Podstawę do obliczenia zabezpieczenia finansowego stanowi w przypadku:
- wprowadzającego sprzęt wnoszącego zabezpieczenie finansowe przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru – masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, który zamierza wprowadzić do obrotu w danym roku kalendarzowym;
- wpisanego do rejestru wprowadzającego sprzęt – masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, wprowadzonego do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
Wysokość zabezpieczenia finansowego oblicza się według wzoru:
stawka opłaty produktowej [zł] x masa sprzętu dla gospodarstw domowych [kg]
Rozliczenia wniesionego zabezpieczenia finansowego dokonuje marszałek województwa w terminie do 30 października roku następującego po roku kalendarzowym, w którym wniesiono zabezpieczenie finansowe.
Za niskie poziomy zbierania i odzysku
Jeżeli wprowadzający sprzęt do obrotu dla gospodarstw domowych nie osiągnął wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu oraz nie wniósł opłaty produktowej, to marszałek województwa w drodze decyzji przeznacza środki pochodzące z zabezpieczenia finansowego na pokrycie opłaty produktowej. Natomiast jeżeli wprowadzający sprzęt dla gospodarstw domowych osiągnął wymagane poziomy zbierania, odzysku lub przygotowania do ponownego użycia i recyklingu to wniesione zabezpieczenie finansowe zostaje zwrócone.
Co z nadwyżką zabezpieczenia
Zdarzają się również przypadki, w których wprowadzający sprzęt wniósł wyższe zabezpieczenie finansowe niż opłata produktowa wynikająca ze sprawozdania. Wtedy marszałek województwa dokonuje zwrotu w wysokości różnicy między środkami należnymi z zabezpieczenia finansowego a należną opłatą produktową.
Wprowadzający sprzęt może zawrzeć umowę z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektrycznego po wniesieniu zabezpieczenia finansowego, w wyniku czego wniesione zabezpieczenie finansowego zostanie zwrócone za rok kalendarzowy, którego dotyczy umowa.
W przypadku zabezpieczenia finansowego wniesionego w formie depozytu zwrot następuje w terminie 14 dni od momentu, gdy decyzje staną się ostateczne, na rachunek bankowy wprowadzającego sprzęt. Dotyczy to decyzji, w przypadku osiągnięcia wymaganych poziomów zbierania, odzysku lub przygotowania do ponownego użycia i recyklingu oraz podpisania umowy z organizacją odzysku po wniesieniu zabezpieczenia finansowego.