Gospodarowanie odpadami coraz droższe – skąd ten wzrost kosztów?
Obecnie wszystko drożeje, inflacja szaleje. Okazuje się, że w ostatnim czasie wzrosły także koszty gospodarowania odpadami komunalnymi. Czym jest to spowodowane? IOŚ-PIB opublikował raport, w którym wskazuje możliwe przyczyny.
Według oceny IOŚ-PIB duży wzrost kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi spowodowany jest wzrostem kosztów odbierania i transportu odpadów oraz wzrostem kosztów zarządzania systemem. Na wzrost kosztów związanych z odbieraniem i transportem odpadów komunalnych z kolei ma wpływ:
-
wzrost liczby frakcji do zbierania przez właścicieli nieruchomości,
-
wzrost kosztów paliwa i kosztów wynagrodzeń.
Na wzrost kosztów zarządzania systemem gospodarowania odpadami komunalnymi wpływ mają:
-
wzrost kosztów wynagrodzeń,
-
wzrost kosztów związanych z obsługą PSZOK (nowe przepisy z zakresu p.poż.),
-
zwiększenie obowiązków i zadań dla gmin.
Wyższe koszty przetwarzania odpadów
Koszty przetwarzania odpadów wzrosły m.in. z powodu:
-
wzrostu kosztów zagospodarowania odpadów kalorycznych,
-
konieczności dostosowania do nowych przepisów (wymogi BAT, zabezpieczenie roszczeń, monitoring wizyjny, nowe przepisy p.poż.),
-
niskich cen surowców oraz zmniejszenia możliwości sprzedaży niektórych surowców (zamknięcie rynków azjatyckich),
-
bardzo niskich dopłat do wysegregowanych surowców w ramach rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
Problem jest złożony
Problem wzrostu opłat w ostatnich 2-3 latach ma charakter systemowy, a kluczowym elementem są koszty zagospodarowania odpadów (cena przyjęcia do instalacji) oraz zwiększenie ilości odpadów komunalnych.
Z punktu widzenia wydolności instalacji sortowania, przetwarzania, w tym recyklingu odpadów, w Polsce występują niedobory odpowiedniej infrastruktury, która mogłaby zapewnić zagospodarowanie wszystkich frakcji odpadów.
Niewystarczająca jest liczba instalacji m.in. do: sortowania odpadów zbieranych selektywnie, instalacji termicznego przekształcania odpadów, instalacji recyklingowych niektórych surowców wtórnych. Zwrócono uwagę na brak gwarancji strumienia odpadów i brak stałych stawek zbytu na pozyskany surowiec, przy czasochłonnych i kapitałochłonnych inwestycjach.
Należy zwrócić uwagę na: problemy z egzekucją opłaty (w tym koszty jej pobierania, ustalania), brak adekwatnej do potrzeb opłaty ze strony producentów oraz fakt, że legalna działalność podmiotów branży odpadowej staje się momentami nieopłacalna, z uwagi na m.in. ryzyko inwestycyjne.
Jakie są rekomendacje?
Specjaliści IOŚ-PIB rekomendują m.in.:
-
Wprowadzenie nowego modelu finansowania branży odpadowej, opartego na rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP).
-
Czasowe złagodzienie ograniczenia w deponowaniu odpadów kalorycznych i wydłużyć możliwość magazynowania wybranych rodzajów odpadów.
-
Udrożnienie systemu wydawania decyzji sektorowych i pozwoleń zintegrowanych poprzez wydanie interpretacji przepisów i wyjaśnień do organów niższego szczebla (w tym np. dotyczących konkluzji BAT, gdyż w różnych województwach występując różne interpretacje, często wykraczające poza powszechnie stosowane w Europie, a które powodują nadmierny wzrost kosztów przetwarzania – wymóg zamkniętych hal dojrzewania kompostu, zamknięcia biofiltrów itp. bez względu na usytuowanie instalacji i pomiary poziomów emisji).
-
Analizę skutków planowanego wprowadzenia systemu kaucyjnego i depozytowego dla wybranych opakowań, ponieważ spowoduje on wzrost cen przetwarzania odpadów w instalacjach (z uwagi na spadek przychodów ze sprzedaży surowców i ewentualnych dopłat z ROP).
-
Analizę skutków znacznego podwyższenia stawki za nieselektywne zbieranie, bo mogło spowodować zadeklarowanie selektywnego zbierania przez osoby, które nie prowadziły selektywnego zbierania, ponieważ procedura karania jest trudna i często nieefektywna. w konsekwencji do gmin wpłynęła mniejsza opłata. Częściowo mogło to spowodować wzrost selektywnego zbierania, dlatego proponuje się dokonanie analizy wprowadzonej zmiany prawnej po 2 latach funkcjonowania.
ios.edu.pl