Czy JSSO dotyczy również przedsiębiorców
Od 1 lipca 2022 r. we wszystkich gminach w Polsce obowiązuje Jednolity System Segregowania Odpadów (JSSO). Podpowiadamy, czy jego zasady obowiązują tylko mieszkańców nieruchomości czy też przedsiębiorców.
Do końca czerwca 2022 roku, gminy powinny wymienić pojemniki na odpady na nowe, zgodne z Jednolitym Systemem Segregacji Odpadów.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji, odpady komunalne należy wrzucać do pojemników i worków o określonych kolorach, tj.:
-
odpady z papieru – pojemniki/worki koloru niebieskiego,
-
odpady opakowaniowe ze szkła – pojemniki/worki koloru zielonego,
-
odpady metale i tworzywa sztuczne – pojemniki/worki koloru żółtego,
-
odpady bio – pojemniki/worki koloru brązowego,
-
odpady zmieszane pojemniki/worki koloru czarnego.
System ten obowiązuje wszystkich wytwórców i odbiorców odpadów komunalnych, a co za tym idzie również przedsiębiorców.
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie rozróżniają obowiązków w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych, które dotyczą właścicieli nieruchomości zamieszkanych od obowiązków właścicieli nieruchomości niezamieszkałych. Artykuł 5 ust. 1 pkt 3b ww. ustawy w sposób ogólny stanowi bowiem, że „właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi”.
Przepisy ustawy rozróżniają natomiast sytuację właścicieli nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnych od sytuacji właścicieli nieobjętych tym systemem. I tak objęcie systemem oznacza bowiem, że to gmina zapewnia odbieranie odpadów komunalnych. A zatem wszystkie obowiązki dotyczące zagospodarowania odpadów w obu rodzajach nieruchomości są takie same.
Niezależnie od tego, czy właściciel danej nieruchomości niezamieszkanej wytwarza wszystkie frakcje odpadów komunalnych czy też nie, ustawodawca przyjmuje w pewien sposób a priori, że takie odpady są przez niego wytwarzane. W konsekwencji jego umowa z gminą czy też z innym podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej musi obejmować wszystkie te frakcje. Bez znaczenia przy tym jest możliwość udowodnienia (wykazania) przez właściciela takiej nieruchomości, że w praktyce nie wytwarza określonej frakcji.