Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazDo 15 marca 2023 roku trzeba złożyć sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu nimi. Czasu zostało co prawda jeszcze sporo, ale warto już o tym pomyśleć, by dokładnie uzupełnić dane. Tym bardziej, że w trakcie mogą się pojawiać pytania i problemy. My rozwiewamy część wątpliwości.
Od 1 stycznia 2023 r. miały obowiązywać nowe przepisy dotyczące selektywnej zbiórki odpadów budowlanych. Jednak wszystko zmieniła przyjęta przez Sejm 1 grudnia 2022 r. ustawa o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.
Jeśli chciałbyś zaistnieć w branży recyklingu, przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się m.in., od czego zacząć tę przygodę, aby zyski były wysokie i jakie wymagania musisz spełnić, by prowadzić działalność w zakresie recyklingu odpadów.
Zdarza się, że działanie systemu BDO zakłócane jest przez różne problemy techniczne. Nie zawsze wina leży tylko po stronie samego systemu. Czasami utrudnienia mogą wystąpić po stronie użytkownika, na przykład gdy zostanie zerwane łącze internetowe. Najważniejsze jest by nie ignorować problemu.
Podmioty wprowadzające do obrotu produkty w opakowaniach oraz niektóre produkty z tworzyw sztucznych muszą przygotować się na duże zmiany od 2023 r. Wprowadzający będą zobowiązani do dostosowania się do zmian wynikających z trzech projektów: SUP, ROP oraz kaucyjnego.
Teoretycznie, przepisy dotyczące ROP powinny zacząć obowiązywać od 2023 roku. Jednak prace nad tym projektem zostały wstrzymane i trudno stwierdzić, czy i w jakim kształcie ostatecznie przepisy wejdą w życie. Poza tym, w projekcie jest wiele niejasności, które trudno zinterpretować.
Na działalność sklepów znacząco wpłyną zmiany przewidziane w projektach SUP i kaucyjnym. Znacząco wzrosną obciążenia administracyjne związane z prowadzeniem ewidencji i sprawozdawczości, a także zostanie wprowadzony obowiązek pobierania opłat od klientów.
Jeżeli system SENT nie działa i nie można wystawić zgłoszenia przewozu odpadów, należy uruchomić tzw. procedurę awaryjną. Najpierw trzeba się upewnić, że na stronie internetowej https://puesc.gov.pl/puesc została opublikowana informacja o awarii systemu SENT.
Jednym z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest podanie masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie. Jednak jej określenie może stwarzać problemy, tym bardziej że ilość odpadów każdego dnia się zmienia a ustawodawca nie sformułował w tym względzie dodatkowych wytycznych. Jak wybrnąć z tej sytuacji?
Jeżeli w magazynie są przechowywane substancje w opakowaniach (beczkach, pojemnikach), które mogą ulec rozszczelnieniu, trzeba zastosować system zabezpieczeń chroniący środowisko przed zanieczyszczeniem, np. w przypadku możliwości przedostania się do gruntu substancji niebezpiecznych.