Nowe zasady sporządzania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
Od 13 grudnia 2023 roku obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące gospodarki odpadami, które jest kluczowe dla zarządów wojewódzkich. Wprowadzone przepisy, będące rezultatem transpozycji unijnego prawodawstwa, wprowadzają kluczowe modyfikacje w sposobie zarządzania odpadami na poziomie wojewódzkim. Te zmiany, oparte na doświadczeniach z ostatnich lat, obejmują uproszczenie procedur i ulepszenie przejrzystości danych w planach gospodarki odpadami.
Wojewódzkie plany gospodarki odpadami
Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o odpadach, minister właściwy do spraw klimatu ma określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu i formy tworzenia wojewódzkich planów gospodarki odpadami. Te wytyczne obejmują również wzór planu inwestycyjnego. Celem jest uporządkowanie i ujednolicenie procesu przygotowywania tych planów, zgodnie z wymogami prawa Unii Europejskiej w zakresie zarządzania odpadami.
Efektem tych działań jest rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 listopada 2023 roku, które weszło w życie 13 grudnia 2023 roku. Dokument ten, opublikowany w Dzienniku Ustaw pod pozycją 2574, określa metodykę i format przygotowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami oraz planów inwestycyjnych związanych z tą dziedziną.
W uzasadnieniu do projektu wyżej wymienionego rozporządzenia można przeczytać, że jest on pokłosiem przepisów tzw. pakietu odpadowego (ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2151, z późn. zm.)), stanowiącego transpozycję przepisów unijnych w zakresie gospodarki odpadami do polskiego prawa.
Nowe zasady WPGO
Rozporządzenie skierowane jest do zarządów wojewódzkich, które opracowują wojewódzkie plany gospodarki odpadami, zatwierdzane następnie przez sejmiki wojewódzkie.
W nowym rozporządzeniu wprowadzono szereg zmian w stosunku do dotychczas obowiązującego, wynikające z dotychczasowego stosowania jego przepisów podczas opiniowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami i uzgadniania planów inwestycyjnych w latach 2016-2022.
Najważniejsze zmiany to:
- zrezygnowano z wymogu podawania kodów odpadów w przypadku informacji dotyczących punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK);
- zweryfikowano zakres informacji określony w tabelach w związku ze zniesionym obowiązkiem przetwarzania określonych strumieni odpadów komunalnych w regionach gospodarki odpadami komunalnymi;
- uwzględniono możliwość podania informacji o innej niż funkcjonującej w ramach PSZOK infrastrukturze dotyczącej zapobiegania powstawaniu odpadów komunalnych;
- doprecyzowano zakres informacji dotyczący instalacji do fermentacji bioodpadów i ITPOK;
- zweryfikowano tabele pod kątem przejrzystości informacji, w tym sposób podawania informacji dotyczących terminu realizacji inwestycji;
- zmieniono sposób podawania informacji na temat szacowanych kosztów planowanych inwestycji wraz ze wskazania źródeł ich finansowania – zrezygnowano z oddzielnych tabel zawierających harmonogram realizacji wraz z kosztami i źródłem finansowania.
Ponadto wskazano, że obowiązek aktualizacji planów gospodarki odpadami powinien obejmować okres co najmniej 6 lat, a nie jak było dotychczas – powinien być sporządzany
nie rzadziej niż co 6 lat.
Wskazano również konieczność ustalenia długoterminowego programu strategicznego obejmującego okres co najmniej 12 lat.
Rozporządzenie ujednolica i uporządkowuje informacje, które mają być zawarte w planach inwestycyjnych.