SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Przepisy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków muszą być ściśle przestrzegane

Izba Gospodarcza oraz Związek Miast Polskich zorganizowały debatę pod tytułem „Kryzys ekonomiczny w branży wodociągowo-kanalizacyjnej zagrożeniem ciągłości i jakości dostaw wody pitnej – przyczyny, środki zaradcze”. W odpowiedzi na to komisje senackie 24 października 2022 r. przyjęły stanowisko w sprawie sytuacji w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i odprowadzania ścieków na tle przestrzegania przepisów ustawowych.

Po wysłuchaniu wystąpień przedstawicieli samorządu gminnego oraz przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych komisje wnoszą o ścisłe przestrzeganie przepisów art. 24 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w zakresie kryteriów określania taryf za wodę i ścieki oraz trybu i terminów rozpatrywania wniosków.

Dostawa wody musi być zapewniona

Obiektywne czynniki wzrostu kosztów zaopatrzenia mieszkańców w wodę odpowiedniej jakości, zwłaszcza regulowane przepisami prawa oraz wytycznymi Ministra Finansów z 3 października 2022 r.,  muszą być uwzględniane w całości.

Nie wolno również pomijać kosztów odtworzenia, utrzymania i rozwoju infrastruktury, która musi zapewnić ciągłe dostawy wody o odpowiedniej jakości. W innych regulowanych dziedzinach zaopatrzenia mieszkańców w usługi pierwszej potrzeby, np. w energetyce, środki na utrzymanie i rozwój są zagwarantowane.

Zasady rozpatrywania wniosków taryfowych

Komisje oczekują od właściwego ministra oraz od Prezesa PGW Wody Polskie informacji o sposobie realizacji tych wniosków, a także postulatów przedstawicieli samorządu gmin oraz branży wodociągowo-kanalizacyjnej w zakresie jasnych, przejrzystych zasad rozpatry­wania wniosków taryfowych:

  • bezzwłoczne rozpatrywanie wniosków o skrócenie okresu obowiązywania obecnych taryf;
  • uwzględnienie rzeczywistej, wysokiej dynamiki ich wzrostu w ostatnich miesiącach;
  • wskaźniki makroekonomiczne, uwzględniane w taryfach, muszą być aktualne;
  • wzrost cen energii i materiałów powinien być uwzględniany w pełnym wymiarze;
  • wzrost wynagrodzeń powinien być odnoszony do rzeczywistej dynamiki płac w kraju;
  • amortyzacja musi być uwzględniona w pełnym wymiarze, zapewniającym zarówno odtworzenie i utrzymanie istniejących środków trwałych, jak i realizację zatwierdzonych planów modernizacji i inwestycji;
  • należy uwzględnić faktyczny wzrost kosztów obsługi zadłużenia;
  • należy przyjąć, że koszty eksploatacyjne rosną zgodnie z aktualnymi wskaźnikami makro­ekonomicznymi;
  • w przedsiębiorstwach, których to dotyczy, należy uwzględnić rzeczywisty wzrost kosztów hurtowego zakupu wody oraz hurtowego odbioru ścieków.

Źródło: igwp.org.pl

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska