TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Opłata za zmniejszenie retencji - zmiany coraz bliżej

Trwają prace nad specustawą suszową, która zawiera m.in. regulacje związane ze zmniejszoną retencją. Planowana zmiana zakłada wprowadzenie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji wód opadowych i roztopowych w wysokości maksymalnej 1,5 zł od m2. Z czego wynikają zmiany? Jakie i kogo dotkną ich skutki?

Zmiany, jakie są systematycznie wprowadzane już od 2018 roku, mają na celu zachowanie wody w danej zlewni. Mają skutkować podejmowaniem przez inwestorów, ale też osoby prywatne, różnych sposobów zagospodarowania wód, sprzyjających zatrzymywaniu wody w środowisku, przy wykorzystaniu dostępnych urządzeń i systemów. Do tej pory najłatwiejszym i najprostszym sposobem odprowadzania analizowanych wód było zrzucenie ich do systemów gminnych, co skutkowało podtopieniami ulic i obszarów gmin, przeciążeniem odbiorników, a także wpływało na zaburzenia procesów przyrodniczych i środowiskowych.

Kogo będzie dotyczyć opłata

Z wniesienia opłaty wyłączeni będą właściciele terenu o powierzchni do 600 m2i poniżej lub równej 3500 m2, gdy zastosowano urządzenia do retencjonowania wody opadowej, o pojemności powyżej 50% odpływu rocznego, z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem. Opłaty dotkną zarówno przedsiębiorców, jak i posiadaczy domów jednorodzinnych. Zostaną one również wyliczone dla terenów szkół, przedszkoli i instytucji.

Największe kwoty zapłacą przedsiębiorcy czy posiadacze nieruchomości, którzy mają najmniej terenów zielonych, a teren ich nieruchomości będzie w znacznym stopniu uszczelniony i wyposażony w system odprowadzania wód do kanalizacji gminnej. Osoby, które wyposażyły swoje nieruchomości w tzw. zielono-niebieską infrastrukturę, tj. w systemy odprowadzania wód deszczowych i roztopowych np. za pomocą:

drenaży,

urządzeń infiltracyjnych,

studni chłonnych,

zbiorników z półprzepuszczalnym dnem czy

ogrodów deszczowych itp.,

nie zostaną obciążone kosztami związanymi z odprowadzaniem tych wód do kanalizacji gminnych, po spełnieniu ww. przesłanek.

KOMENTARZ EKSPERTA

Ustawa Prawo wodne i ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zmieniła status wody opadowej i roztopowej ze ścieków już w 2018 r. Przestały obowiązywać dla odprowadzania wód opadowych i roztopowych taryfy opłat m.in. z tytułu zbiorowego odprowadzania wody opadowej do kanalizacji miejskiej. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne nie mogły pobierać opłat z tego tytułu.

Opłaty w poszczególnych gminach

Obecnie znaczna część gmin przygotowuje się i wprowadza zadania z zakresu odprowadzania wód opadowych i roztopowych, obejmujących eksploatację systemów kanalizacyjnych umożliwiających realizację usług w tym zakresie. Dotyczy to zarówno otwartych, jak i zamkniętych systemów kanalizacyjnych.

Uwaga

W celu uregulowania możliwości świadczenia tych usług z terenów utwardzonych rady miast wprowadzają uchwały, w których ustalają wysokość cen za usługi odprowadzania ww. wód.

Sposoby naliczania opłat są określane w poszczególnych gminach, w regulaminach odprowadzania wód opadowych i roztopowych do systemów kanalizacyjnych miast czy gmin. Regulaminy są zatwierdzane stosownymi zarządzeniami i można je znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) danego urzędu.

Co brać pod uwagę, wyliczając opłatę

Najważniejszą kwestią do ustalenia wysokości opłat jest wielkość i rodzaj powierzchni, z których odprowadzane są te wody do systemów kanalizacyjnych. Na opłatę składa się:

powierzchnia dachu,

nawierzchnia uszczelniona,

nawierzchnia nieuszczelniona (np. tłuczniowa, z płyt ażurowych czy w postaci tzw. zielonych dachów itp.).

Część gmin obecnie wysyła do mieszkańców i przedsiębiorców tzw. oświadczenia, w których to sam przedsiębiorca czy osoba prywatna określają, w jaki sposób odprowadzane są wody opadowe i roztopowe z danego terenu. Przedsiębiorcy bądź osoby prywatne oświadczają również, z jakiej wielkości powierzchni są odprowadzane ww. wody, w rozbiciu na powierzchnię dachów, nawierzchnię uszczelnioną i nieuszczelnioną.

Ważne

Jeżeli nieruchomość posiada inne systemy retencji wód, a inwestor nie korzysta w tym zakresie z usług miejskich, powinien opisać w ww. oświadczeniu, w jaki sposób na jego terenie są zagospodarowywane ww. wody,
jeżeli tylko dana gmina umożliwia mu złożenie takiego oświadczenia. Jest to bardzo istotne, gdyż opłata za odprowadzanie
wód dla jednego domku jednorodzinnego może wynieść średnio ok. 1.500 zł rocznie, a co dopiero z dużego terenu obejmującego usługi czy przemysł bądź centra handlowe lub parkingi.

Podstawa prawna
  • Ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 310).
  • Projekt ustawy z 12 sierpnia 2020 r. o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy (etap konsultacji publicznych).
Źródło:

1. www.wody.gov.pl.

AUTOR Anna Sydor
Anna Sydor-Baliga
ponad 20 letni praktyk z zakresu procedur administracyjnych zarówno w służbie samorządowej jak i rządowej, mający doświadczenie zawodowe również w instytucjach, firmach branżowych nie związanych z administracją, a działających w branży ochrony środowiska. Posiadający długoletnie doświadczenie zarówno od strony wydawania decyzji z zakresu ochrony środowiska jak i przygotowania dokumentacji do ich wydawania, kontroli podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych. Ekspert w dziedzinie wydawania i przygotowywania wniosków dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (10 lat w tej branży).