Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazOpad jest podstawowym źródłem wody w mieście i początkiem wielu pozytywnych procesów w jego przestrzeni. Oczyszcza powietrze, łagodzi mikroklimat, poprawia warunki życia mieszkańców. Dzięki niemu, w silnie zmienionym środowisku miasta, może funkcjonować zieleń i małe ekosystemy wodne, kształtujące zdrowe środowisko życia dla ludzi. Dobrze zaplanowane tereny zieleni zapobiegają z kolei powodziom i miejskiej suszy, stanowiąc przestrzeń dla bezpiecznego gromadzenia wody opadowej. Zgodnie z obecnym stanem prawnym wody opadowe i roztopowe to wody będące skutkiem opadów atmosferycznych.
Nowe rozporządzenie określa stawki za usługi wodne, uwzględniając między innymi jakość i typ zaczerpniętej wody, jej zastosowanie, rejon kraju, w którym się znajduje, oraz rodzaj ścieków.
Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, utrzymywanie urządzeń wodnych należy do ich właścicieli i polega na eksploatacji, konserwacji oraz remontach – w celu zachowania ich funkcji. Co to dokładnie oznacza? Jakie konkretnie obowiązki mają właściciele urządzeń wodnych?
Powódź jest zjawiskiem wywołanym siłami przyrody i stanowi tzw. siłę wyższą. Definicja prawna, zawarta w art. 16 pkt 43 ustawy Prawo wodne, opisuje powódź jako tymczasowe pokrycie przez wodę terenu, który w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, w szczególności wywołane przez wezbranie wody w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza, z wyłączeniem pokrycia przez wodę terenu wywołanego przez wezbranie wody w systemach kanalizacyjnych. W związku z tym, że powódź jest zdarzeniem niezależnym od działań człowieka, prawo wodne reguluje kwestie odpowiedzialności za szkody powstałe w jej wyniku. Jakie są zasady tej odpowiedzialności? Oto porada naszego eksperta.
Infografika przedstawia kluczowe działania wymagające pozwolenia wodnoprawnego, takie jak wprowadzanie ścieków, wykonanie robót budowlanych wpływających na wody, a także działania związane z regulacją wód, budową mostów i rurociągów w obszarach wodnych. Zawiera ona zarówno informacje o konkretnych działaniach, jak i ogólne wytyczne dotyczące wymagań prawnych i procedur związanych z uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego.
W ostatnich latach obserwuje się wzrastającą presję na zasoby wodne szczególnie w okresach suszy, gdy zapotrzebowanie na wodę przewyższa dostępność. Aby zapobiec przerwom w dostawie wody wiele gmin decyduje się wprowadzić zakaz korzystania z wody do innych celów niż spożywcze i higieniczno-sanitarne. Czy prawo zezwala na takie działania? Czy władze gminy mogą ograniczyć jej mieszkańcom korzystanie z wody? Jaka kara grozi za nieprzestrzeganie takiego zakazu?
Zdobądź kluczowe informacje o pozwoleniach wodnoprawnych z naszym nowym ebookiem. Skierowany do inwestorów i przedsiębiorców, ten przewodnik jest niezbędnym źródłem wiedzy o procesie uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego, niezbędnego przy projektach wpływających na wody powierzchniowe lub podziemne.
Ebook to kompendium wiedzy na temat korzystania z zasobów wodnych w kontekście gospodarczym i prawnym. Szczegółowo omawia, czym są usługi wodne, przedstawiając je jako niezbędny element zarządzania zasobami wodnymi dla gospodarstw domowych, instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw. Wyjaśnia różnice między powszechnym, zwykłym oraz szczególnym korzystaniem z wód, podkreślając ich znaczenie w codziennym życiu i działalności gospodarczej.
Jakie procedury prawne, włączając w to uzyskiwanie zezwoleń, powinien zastosować rolnik, który zamierza używać osadu ściekowego z zakładowej lub komunalnej oczyszczalni ścieków na swoim polu? Czy dopuszczalne jest stosowanie osadu z przydomowej oczyszczalni ścieków jako nawozu? Okazuje się, że możliwości różnią się w zależności od rodzaju osadu.