SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Ustawa implementująca dyrektywę REDII w transporcie w konsultacjach

Minister Klimatu i Środowiska przekazał do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten implementuje dyrektywę 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (tzw. dyrektywa REDII) w transporcie. Co w sobie zawiera?

Projekt regulacji wdrażających dyrektywę REDII w transporcie jest elementem działań, które mają na celu ograniczyć emisyjność transportu. Zaproponowane przepisy określają, jak osiągnąć w 2030 roku 14-procentowy udział energii ze źródeł odnawialnych w transporcie, do którego Polska jest zobowiązana na podstawie dyrektywy REDII.

Większy udział biopaliw

Projekt ustawy określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego na lata 2023-2030. Wdraża także poszerzony katalog paliw, którymi można realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy, o paliwa pochodzące z recyklingu, biokomponenty zaawansowane oraz biopaliwa gazowe.

W projekcie uwzględniono także wymóg dyrektywy REDII w zakresie określenia maksymalnego udziału biopaliw pozyskiwanych z surowców spożywczych lub paszowych oraz wymóg dotyczący minimalnego udziału zaawansowanych biopaliw i biokomponentów, w tym biometanu wyprodukowanych z surowców wskazanych w załączniku IX, części A dyrektywy RED II w sektorze transportu.

Energia ze źródeł odnawialnych

Znowelizowane przepisy umożliwiają realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego za pomocą energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w tym przy użyciu kredytów energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Dodatkowo zmiany wprowadzają system monitoringu i nadzoru nad działalnością gospodarczą związaną z produkcją, nabyciem wewnątrzwspólnotowym lub importem paliw węglowych pochodzących z recyklingu. Zapewniają też ciągłość funkcjonowania mechanizmów monitoringu spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju i kryterium ograniczenia emisji gazów cieplarnianych

Źródło: www.gov.pl

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska