SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Opodatkowanie samochodów-emisja CO2.

Prawdopodobnie od 2028 r. podatek od emisji CO2 będzie doliczany do ceny paliwa. Zapłacą go wszyscy użytkownicy dróg, a nie tylko przewoźnicy, jak planowano wcześniej. Ostateczna wersja przepisów zostanie ustalona poprzez negocjacje Rady UE i Parlamentu.

Ministrowie środowiska poszczególnych krajów członkowskich zebrani w Radzie UE zagłosowali za objęciem wszystkich użytkowników dróg Systemem Handlu Emisjami Budynków i Dróg (ETS II) od 2028 r.

W artykule przeczytasz:

-użytkownicy dróg objęci Systemem Handlu Emisjami Dróg (
ETS II)

- redukcja emisji CO2 a pojazdy spalinowe

Transport komercyjny i prywatny-podatek od emisji CO2

 W przeciwieństwie do rozwiązania zaproponowanego przez Parlament Europejski:

- nie przewiduje podziału na użytkowników prywatnych nieobjętych ETS II i komercyjnych objętych tym systemem.

Istotne jest również bardziej realistyczne określenie terminu wejścia w życie nowych regulacji – 2028 r. zamiast proponowanego przez Parlament Europejski 2024 r.

Koniec pojazdów spalinowych w 2035 r.-redukcji emisji CO2

Poza tym Rada zgodziła się na podniesienie celów redukcji emisji CO2 do 2030 r. do 55% dla nowych samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych (busów). Do 2035 r. ma być osiągnięty cel 100% redukcji emisji CO2 dla nowych pojazdów tych kategorii.

AUTOR Piotr Sadowski
Piotr Sadowski
prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego