TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Neutralność klimatyczna UE – plany i wyzwania

Do 2050 roku ma zostać wdrożone narzędzie do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Jest to pakiet aktów prawnych mających na celu wprowadzenie kolejnych działań w zakresie ochrony klimatu. Jakie będą najważniejsze zmiany?

Europejskie Prawo Klimatyczne (EPK) weszło w życie 29 lipca 2021 r. i zakłada uzyskanie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ponadto przekłada się na tzw. Europejski Zielony Ład. Wszystkie wdrażane działania mają na celu poprawę jakości życia ludzi i otaczającego środowiska i obejmują takie aspekty, jak np. zapewnienie czystego powietrza, wody oraz gleb wraz z zachowaniem bioróżnorodności, zwiększenie energooszczędności budynków czy wykorzystanie tzw. czystej energii.

Cele EPK

EPK wyznaczyło również cel pośredni w zakresie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, tj. redukcję emisji ww. gazów o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Nowy pakiet ma na celu również:

  • wprowadzenie cła węglowego na granicy UE (wzmocnienie konkurencyjności gospodarki względem państw nieukierunkowanych na politykę klimatyczną),
  • zwiększenie udziału OZE,
  • wprowadzenie surowszych norm emisyjnych dla sektora transportu lądowego.

Pakiet aktów prawnych wpłynie na sektor transportowy oraz związany z budownictwem przez zmianę obecnego systemu handlu emisjami (EU ETS).

Emisja gazów cieplarnianych z ww. sektorów jest nadal wysoka. Wprowadzane do tej pory zwiększone cele redukcyjne nie są wystarczająco skuteczne, w konsekwencji w celu redukcji emisji z transportu drogowego oraz emisji pochodzącej z budynków ustanowiono odrębny, zupełnie nowy system handlu uprawnieniami do emisji w zakresie dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków.

Problematyczne sektory

Eksperci uznali, że wprowadzenie zapisów rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego (2018 rok), ustanawiających krajowe cele w zakresie redukcji emisji pochodzących z transportu drogowego, ogrzewania budynków, rolnictwa, małych instalacji przemysłowych i gospodarowania odpadami, jest niewystarczające. Do chwili obecnej te sektory nie były objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), pomimo że odpowiadają za ok. 50−60% emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. W konsekwencji Komisja zaproponowała zmniejszenie emisji w ramach ESR o co najmniej 40% w porównaniu z poziomami z 2005 roku. Dla każdego państwa członkowskiego wyznaczono roczne limity emisji, które są zmniejszane do 2030 roku.

Handel emisjami wprowadzony do sektora transportu drogowego i ogrzewania ma być czynnikiem, który będzie mobilizował zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów do realizacji działań czy inwestycji mających na celu oszczędzanie energii i ochronę klimatu.

Podatek węglowy

Opłaty emisyjne związane z handlem uprawnieniami do emisji mają wpływ na wzrost paliw kopalnych. W celu wyrównania szans przedsiębiorców ponoszących koszty uprawnień do emisji z przedsiębiorcami zagranicznymi wskazano na konieczność wprowadzenia tzw. cła węglowego. Opłata może być zmniejszona, w przypadku gdy w kraju, z którego pochodzą paliwa kopalne, wprowadzony zostanie system podobny do tego, który obowiązuje w UE (tj. EU ETS).

Planowane jest także zwiększenie udziału energii odnawialnej w tzw. miksie energetycznym do 40%, a także podniesienie udziału OZE w transporcie i w ciepłownictwie. Zmiana dotyczy również regulacji w zakresie biopaliw (zwiększenie udziału w transporcie, ograniczenie zużycia drewna − biomasy leśnej, powolne wycofanie się z dopuszczania do spalania drewna w piecach, np. elektrowni).

Naturalne pochłaniacze CO2

Tereny leśne, zalesione, roślinność, morza i oceany, w tym gleby to największe magazyny węgla. Zwiększenie powierzchni zielonych, biologicznie czynnych, obszarów leśnych, parków, obszarów wodnych itp. przyczynia się do zmniejszenia stężenia CO2 w powietrzu atmosferycznym. W konsekwencji kolejny pakiet dotyczy rozporządzenia w sprawie użytkowania gruntów, leśnictwa i rolnictwa (LULUCF). Główne zmiany mają dotyczyć okresu od 2026 roku. Będą związane ze zmniejszeniem emisji CO2 przez wykorzystanie naturalnych pochłaniaczy tego gazu i zwiększeniem ilości obszarów zielonych, w szczególności obszarów leśnych. Drewno nie może być już traktowane jako zasób nieograniczony. Zamiast zwiększania pozyskiwania drewna z lasów, najważniejszą kwestią powinno być jak najlepsze i najtrwalsze jego wykorzystanie (ponowne wykorzystywanie – recykling).

Uwaga

Plan przewiduje nasadzenia około 3 mld drzew na terenie UE do 2030 roku.

Pierwsze regulacje wejdą w życie najwcześniej około 2024 roku.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (EPK).

AUTOR Renata Brzozowska
Renata  Brzozowska
specjalista ds. ochrony środowiska, były pracownik urzędu marszałkowskiego, doskonale zna procedury administracyjne dotyczące wydawania decyzji z zakresu ochrony środowiska oraz przygotowania dokumentacji do ich wydawania. Obecnie prowadzi firmę świadczącą usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska.