SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Opłata recyklingowa za reklamówki

Do 15 października 2022 roku właściciele sklepów, którzy oferują swoim klientom torby jednorazowe z tworzyw sztucznych muszą przekazać na konto marszałka województwa pobraną w III kwartale 2022 roku opłatę recyklingową.

Zgodnie z ustawą o opakowaniach opłatę recyklingową za opakowania:

  • ponosi przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce;

  • nie pobiera się od nabywającego bardzo lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego;

  • należy wnieść na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana.

W ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wyróżniamy dwa pojęcia toreb jednorazowych:

  1. oksydegradowalne torby na zakupy z tworzywa sztucznego – są to torby na zakupy wykonane z tworzyw sztucznych zawierające dodatki, które katalizują rozpadanie się tworzywa sztucznego na mikrofragmenty – te torby mogą być zaliczane do którychś z poniższych rodzajów toreb;

  2. torby na zakupy z tworzywa sztucznego – to torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się:

    • lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej
      50 mikrometrów,

    • bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej
      15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności,

    • pozostałe torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału równej
      50 mikrometrów i większej.

Ważne

Zgodnie z art. 40b ustawy o opakowaniach maksymalna stawka opłaty recyklingowej wynosi 1 zł za sztukę torby na zakupy z tworzywa sztucznego. 

 

Czy przedsiębiorca może uiścić opłatę recyklingową we własnym zakresie i nie obciążać nią klienta?

Nie. Sklep powinien pobrać opłatę recyklingową od swoich klientów, co wynika wprost z ustawy o opakowaniach. Zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, jest obowiązany pobrać opłatę recyklingową od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego. Za niepobieranie ww. opłaty grozi mu kara od 500 zł do 20.000 zł.

Torba na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości poniżej 15 mikrometrów nie może być bezpłatnie oferowana klientowi. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy torba taka jest przeznaczona do pakowania żywności luzem, np. na ladzie wyłożone są owoce, które następnie pakowane są w taką torbę. Jeśli sklep oferuje torby poniżej 15μmza darmo, chociaż nie są one przeznaczone do pakowania żywności, wówczas powinien naliczać opłatę recyklingową i uiścić ją na konto właściwego miejscowo urzędu marszałkowskiego.

Dodatkowa opłata recyklingowa

Zgodnie z art. 40c ustawy o opakowaniach, jeśli przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego nie wniósł, pobranej od nabywających torby na zakupy z tworzywa sztucznego, opłaty recyklingowej albo wniósł opłatę niższą od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty recyklingowej, stosując stawkę opłaty obowiązującą w roku kalendarzowym, w którym ten przedsiębiorca był obowiązany pobrać opłatę recyklingową.

Ewidencja jednorazówek

Zgodnie z ustawa o opakowaniach ewidencję jednorazówek w postaci papierowej albo elektronicznej prowadzą podmioty handlu detalicznego lub hurtowego dla nabytych i wydanych lekkich i pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego dla danej roku kalendarzowego. Dodatkowo ważną zasadą jest, że ile jednostek prowadzonych oddzielnie (sklepów), tyle założonej ewidencji toreb.

Jak prowadzić ewidencję wydawanych toreb? Jak zweryfikować, ile toreb wydano?

Przykładowy formularz do prowadzenia ewidencji jednorazówek można pobrać tutaj.

Natomiast jeśli chodzi o weryfikację ewidencji - inspekcja handlowa podczas kontroli przegląda wydruki z kasy fiskalnej, więc jest w stanie bez problemu określić ile firma nabiła toreb na kasę. Ma też do wglądu faktury zakupowe, więc jest w stanie ustalić ile toreb nabyto.

AUTOR Karolina Szewczyk-Cieślik
Karolina Szewczyk-Cieślik
specjalista ds. ochrony środowiska, właścicielka firmy zajmującej się doradztwem ekologicznym. Absolwentka Politechniki Koszalińskiej Wydz. Budownictwa i Inżynierii Środowiska oraz Uniwersytetu Gdańskiego Wydz. Prawa i Administracji. Specjalista ds. ochrony środowiska, właścicielka firmy zajmującej się doradztwem ekologicznym