Parlament Europejski określił zasady dotyczące odpadów z baterii
W środę 14 czerwca 2023 r. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami dla wszystkich typów baterii sprzedawanych w Unii Europejskiej.
Nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze. Ponadto obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.
Deklaracja śladu węglowego i łatwiejsza wymiana
W rozporządzeniu przewidziano, że obowiązkowa będzie deklaracja śladu węglowego i etykieta dla akumulatorów w pojazdach elektrycznych (EV), w lekkich środkach transportu (LMT), np.: elektrycznych hulajnogach lub rowerach oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2kWh;
Przenośne baterie w urządzeniach mają być projektowane w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić. Baterie LMT, baterie przemysłowe o pojemności powyżej 2 kWh i baterie EV otrzymają cyfrowy paszport baterii.
Cele zbierania i recyklingu baterii
Ponadto ustalono bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów dla baterii:
-
przenośnych - 45% do 2023 roku, 63% do 2027 roku i 73% do 2030 roku;
-
małogabarytowych - 51% do 2028 roku i 61% do 2031 roku.
Określono również minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii:
-
lit - 50% do 2027 roku i 80% do 2031 roku;
-
kobalt, miedź, ołów i nikiel - 90% do 2027 roku i 95% do 2031 roku.
Dodatkowo wyznaczono minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich do wykorzystania w nowych bateriach:
-
osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia - 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu;
-
13 lat po wejściu w życie: 26% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 12% dla litu i 15% dla niklu.
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl |
Źródło: europarl.europa.eu