SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych – nowa strategia dla czystego transportu w Polsce

Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych

Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych w transporcie to nowa strategia rządu zakładająca dynamiczny rozwój infrastruktury zeroemisyjnej. Do 2030 roku w Polsce ma działać niemal 87 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Uchwałę w tej sprawie przyjęła Rada Ministrów na wniosek Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Osiem razy więcej stacji ładowania

Nowy dokument wyznacza kierunek transformacji transportu i zastępuje wcześniejsze ramy z 2017 roku. Uwzględnia zmiany w przepisach krajowych i unijnych oraz postęp technologiczny w sektorze elektromobilności. Zgodnie z planem, do 2030 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych ma wzrosnąć do blisko 87 tysięcy – ośmiokrotnie więcej niż obecnie.

Równolegle powstaną nowe punkty tankowania wodoru – w 2025 roku ma być ich 15, a pięć lat później już 37. Rozwój infrastruktury obejmie też metan, biometan i energię elektryczną.

Kierunek: zeroemisyjny transport

Rządowa strategia obejmuje rozwój czystych źródeł energii w transporcie, takich jak prąd, wodór czy biometan. Dokument ma charakter strategiczny i stanowi jasny sygnał dla samorządów oraz firm inwestujących w infrastrukturę paliw alternatywnych.

Nowe regulacje pozwolą przyspieszyć budowę stacji ładowania i tankowania, co ma kluczowe znaczenie dla odchodzenia od paliw kopalnych. W efekcie poprawi się jakość powietrza, a emisja gazów cieplarnianych zostanie znacząco ograniczona.

Korzyści dla gospodarki i środowiska

Rozwój rynku paliw alternatywnych to także impuls dla innowacyjności i polskiego przemysłu. Nowe inwestycje mają pobudzić badania naukowe, zwiększyć konkurencyjność firm technologicznych i wspierać lokalne gospodarki.

Transformacja transportu przyniesie też korzyści społeczne – czystsze powietrze, mniejszy hałas i lepszą jakość życia w miastach. Wspieranie elektromobilności oraz technologii wodorowych ma stać się jednym z filarów krajowej polityki energetycznej i klimatycznej.

Realne działania, konkretne cele

Nowe Krajowe ramy polityki dla paliw alternatywnych są zgodne z unijnym rozporządzeniem AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) i ustawą o elektromobilności. Dokument wyznacza cele rozwoju infrastruktury do 2030 roku i określa działania wspierające budowę sieci stacji ładowania oraz tankowania paliw niskoemisyjnych.

Uchwała Rady Ministrów wejdzie w życie dzień po jej ogłoszeniu, dając zielone światło do realizacji ambitnych inwestycji, które mają przybliżyć Polskę do neutralności klimatycznej i zrównoważonego transportu.

Źródło:

https://www.gov.pl/web/klimat

AUTOR Aleksandra Koriat
Aleksandra Koriat
Specjalistka ds. infrastruktury technicznej i ochrony środowiska. Prowadzi firmę Inżynieria i Środowisko. Ukończyła studia Inżynieria Środowiska oraz Mechanika i Budowa Maszyn na Politechnice Świętokrzyskiej. Prowadzi badania naukowe na temat wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w branży motoryzacyjnej. Redaktor prowadząca magazynu „Odpady”.