Jak poprawnie sporządzić świadectwa charakterystyki energetycznej budynków?
Kolejna istotna zmiana w podpisanej ustawie z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy – Prawo budowlane. Sprawdź, co się zmieniło.
Pojawiły się zapisy w art.5, które mają na celu wyeliminowanie sytuacji, w których osoby uprawnione do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków przekazują swoim zleceniodawcom quasi „świadectwa”, które jednak nie są świadectwami spełniającymi wymogi ustawy. A to dlatego, że nie zostały sporządzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków.
Tylko centralny rejestr
Centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków, prowadzony przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, jest jedynym środowiskiem, w którym sporządzone dokumenty mogą być określone jako świadectwa charakterystyki energetycznej.
Postacie świadectwa
Osoba uprawniona do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej przekazuje świadectwo zlecającemu sporządzenie tego świadectwa w postaci:
-
papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osobistym osoby uprawnionej lub
-
elektronicznej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Źródło: FB