Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazOdpowiedzialność względem szkód poczynionych w środowisku regulują nie tylko szczegółowe ustawy, ale również Kodeks karny czy Kodeks wykroczeń. Działania ustawodawców mają na celu zwiększenie odpowiedzialności za powierzone dobro, którym jest środowisko naturalne, a wysokie kary pieniężne mają za zadanie odstraszać potencjalnych zanieczyszczających środowisko czy podmioty działające na jego niekorzyść, a także ograniczać tzw. szarą strefę.
Podmiot korzystający ze środowiska powinien naliczyć opłatę środowiskową za dany rok kalendarzowy do 31 marca następnego roku i do tego też dnia wnieść ją na konto właściwego marszałka województwa. Opłatę produktową natomiast są zobowiązane naliczać m.in.: podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek czy organizacje odzysku opakowań. Wyliczanie obu tych opłat bywa bardzo skomplikowane i czasochłonne. W naszym e-booku znajdziesz dużo praktycznych przykładów, które pomogą Ci uporać się z tym obowiązkiem.
Ustawodawca przewidział sześciomiesięczny termin na wydanie pozwolenia zintegrowanego, natomiast dwumiesięczny na jego zmianę (sprawa szczególnie skomplikowana). Jednak jest to możliwe tylko w przypadku, gdy dokumentacja będzie szczegółowa, kompletna, a załączniki złożone zostaną w oryginale, bądź notarialnie poświadczone, tak aby uniknąć konieczności ich uzupełniania na wezwanie organu. W artykule przedstawiono, jakie dokumenty należy złożyć i w jakiej formie oraz jakie konsekwencje czekają prowadzącego działalność gospodarczą w przypadku nie dopełnienia wymogów.
Decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu można uznać za rodzaj ostrzeżenia, które w przypadku niezastosowania się do jej postanowień otwiera drogę do pociągnięcia podmiotu naruszającego poziomy emisji hałasu do odpowiedzialności bardziej dotkliwej oraz może nakładać na niego dalej idące obowiązki np. w zakresie wykonywania pomiarów i sprawozdawczości.
Pojęcie „hałasu” w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy POŚ nie odnosi się do hałasu powodowanego czynnościami domowymi i przez sąsiadów, hałasu w miejscu pracy, hałasu wewnątrz środka transportu ani hałasu powodowanego działaniami wojskowymi na terenach wojskowych. Trzeba mieć również na uwadze to, że ochrona niektórych terenów będzie musiała uwzględniać wszystkie źródła hałasu – w tym związane z powszechnym korzystaniem ze środowiska, np. do celów rekreacyjnych zgodnie z art. 116 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Gospodarka obiegu zamkniętego to od lat aktualny trend w gospodarce światowej, a także krajowej. Idea obiegu zamkniętego polega na zmianie podejścia do zasobów naturalnych, wtórnych oraz odpadów, a w szczególności na racjonalnym wykorzystaniu zasobów wody, energii elektrycznej i cieplnej, a także na recyklingu odpadów poprzez ich przetwarzanie i ponowne wykorzystanie. W ślad za takim podejściem konkretne zakłady uzyskują wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne. W branży wodno-kanalizacyjnej już dzisiaj założenia modelu gospodarki obiegu zamkniętego są efektywnie wdrażane przede wszystkim poprzez odzysk energii oraz surowców naturalnych i wtórnych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) udziela m.in. przedsiębiorcom, jednostkom samorządu terytorialnego oraz publicznym zakładom opieki zdrowotnej pomocy finansowej przeznaczonej na różne obszary działalności związanej z gospodarowaniem odpadami w ramach programu Racjonalna Gospodarka Odpadami.
Z realizacją przedsięwzięć z zastosowaniem OZE, w tym instalacji fotowoltaicznych w obiektach przemysłowych, obiektach użyteczności publicznej czy u osób fizycznych, wiążą się duże korzyści ekonomiczne. Dowiedz się jakie.
Zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego wody jest zadaniem złożonym, niemniej jednak odpowiedzialność za jej jakość spoczywa na producencie wody. Producenci wody w realizacji tego zadania mogą uzyskać wsparcie zarówno ze strony organów samorządu, jak i organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Powodzenie całego procesu zależy od wypracowania zasad współpracy między tymi organami.
Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) została uruchomiona 1 stycznia 2020 r. Natomiast rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami będący częścią bazy BDO funkcjonuje od 24 stycznia 2018 r. System, jego działanie oraz realizacja ustawowych obowiązków za jego pośrednictwem budzą wiele pytań, mimo iż minęło kilka lat od jego powstania. Przeczytaj koniecznie!