Jak złożyć wniosek Mój Prąd 6.0 i uniknąć błędów?
Szósta edycja programu "Mój Prąd" cieszy się ogromnym zainteresowaniem prosumentów. Od 2 września wpłynęło już ponad 86 tys. wniosków na łączną kwotę przekraczającą 1,2 mld zł. Jednak nie wszystkie wnioski są wypełnione poprawnie - ponad 40 proc. zgłoszeń wymaga poprawek lub uzupełnień. Aby uniknąć błędów, warto dokładnie sprawdzić wszystkie dokumenty oraz upewnić się, że wybrane urządzenia spełniają wymogi programu. Podpowiadamy, jak złożyć wniosek Mój Prąd 6.0 i zwiększyć szanse na pozytywne rozpatrzenie.
Jak złożyć wniosek Mój Prąd 6.0?
Wnioski są składane przy pomocy Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na dedykowanej stronie. Przy użyciu profilu zaufanego lub e-dowodu należy założyć konto w systemie.
Po założeniu konta proces składania wniosku obejmuje kolejne kroki:
-
Wypełnienie formularza wniosku.
-
Dołączenie wymaganych dokumentów w formacie PDF lub JPG (nieedytowalne).
-
Przesłanie wniosku (po wysłaniu edycja nie jest już możliwa).
-
Oczekiwanie na komunikat systemowy z adresu [email protected] w przypadku konieczności korekty (warto regularnie sprawdzać folder SPAM).
Najczęstsze błędy i jak ich uniknąć
1. Niewłaściwe urządzenia
Jednym z głównych powodów odrzucenia wniosku jest zgłaszanie do dotacji urządzeń niespełniających kryteriów programu. Kluczowe parametry to:
-
Instalacje PV:
-
2-10 kW dla zgłoszeń przed 31 lipca 2024 r.
-
2-20 kW dla zgłoszeń od 1 sierpnia 2024 r.
-
-
Magazyn energii: min. 2 kWh, maksymalna cena 6 tys. zł za 1 kWh.
-
Magazyn ciepła: min. 20 dm³, zgodnie z typami urządzeń wpisanymi w programie.
2. Braki w dokumentacji finansowej
Wnioskodawca musi załączyć faktury lub paragony imienne z pełnymi danymi sprzedawcy oraz opisem zakupionych urządzeń. Brak jednej z faktur może prowadzić do odrzucenia wniosku.
Umowy kupna-sprzedaży czy akty notarialne nie są akceptowane.
Wnioskodawca jest zobowiązany do załączenia dokumentacji potwierdzającej dokonanie płatności, np. potwierdzenie przelewu, dokument KP. Akceptowane są wyciągi bankowe pod warunkiem, że wszystkie dane poniżej będą widoczne: dane sprzedawcy, dane odbiorcy płatności, kwota transakcji, data transakcji.
W przypadku kredytu konieczne jest oświadczenie o dokonaniu płatności, zgodnie ze wzorem dostępnym na stronie programu. Jeżeli faktura została opłacona np. poprzez usługę PayU lub jako płatność Blik także konieczne jest złożenie oświadczenia o dokonaniu płatności. Zapis na fakturze “zapłacono/ opłacono” nie jest wystarczającym potwierdzeniem dokonania płatności. Brak potwierdzenia płatności może skutkować odrzuceniem wniosku.
3. Brak protokołu odbioru
Jeśli wniosek obejmuje magazyn energii lub ciepła, należy załączyć protokół odbioru potwierdzający zakończenie montażu i uruchomienie urządzenia. Dokument musi być wypełniony na oficjalnym wzorze programu. Nie są akceptowane protokoły odbioru na innych wzorach np. obowiązujących w danej firmie wykonującej montaż urządzenia.
4. Brak zaświadczenia OSD
Każdy wniosek Mój Prąd 6.0 musi zawierać zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci. Brak tego dokumentu skutkuje automatycznym odrzuceniem wniosku. Aby uniknąć tego problemu, należy przed złożeniem wniosku wystąpić do swojego OSD o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przyłączenie instalacji do sieci. Żaden inny dokument np. ,,Potwierdzenie możliwości technicznych świadczenia usług dystrybucji”, ,,warunki techniczne przyłączenia”, dokument ,,OT” czy ,,zgłoszenie aktualizacyjne” nie zastępują zaświadczenia OSD potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci.
5. Błędne dane w formularzu
Podanie dwukrotnie tego samego adresu e-mail dla pełnomocnika skutkuje odrzuceniem zgłoszenia. Zanim wniosek zostanie wysłany, należy zweryfikować wszystkie dane, w tym poprawność adresu e-mail.
6. Błędy w datach
Odrzuceniu podlegają wnioski złożone przed dniem przyłączenia mikroinstalacji do sieci lub ostatecznym zapłaceniem za wszystkie urządzenia zgłoszone do dofinansowania. Zgodnie z zasadami programu, na dzień składania wniosku instalacja PV musi być przyłączona do sieci, dodatkowe urządzenia zamontowane, a zakup wszystkich urządzeń musi być opłacony.
Jeżeli wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej z innych środków publicznych, a w programie Mój Prąd planuje ubiegać się o dofinansowanie tylko do urządzenia dodatkowego, to jego instalacja PV musi spełniać wymagania programu, np. mieścić się w zakresie mocy uzależnionym od daty zgłoszenia mikroinstalacji PV do przyłączenia. Okres kwalifikowania, a więc przyłączenia instalacji i poniesienia wydatków, obejmuje termin od 1.01.2021 r.
Kto może skorzystać z dofinansowania?
Program "Mój Prąd" skierowany jest do prosumentów, czyli osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną na własne potrzeby i posiadających umowę kompleksową na sprzedaż oraz wprowadzenie energii do sieci. Warunkiem jest rozliczanie się w systemie net-billing.
Dofinansowanie można uzyskać na:
-
mikroinstalację PV (do 6 tys. zł, a w przypadku dodatkowego magazynu energii/ciepła do 7 tys. zł),
-
magazyn ciepła o min. pojemności 20 dm³ (do 5 tys. zł),
-
magazyn energii elektrycznej o min. pojemności 2 kWh (do 16 tys. zł).
Podsumowanie
Uniknięcie błędów w procesie wnioskowania może znacznie przyspieszyć uzyskanie dofinansowania. Błędy i braki we wniosku powodują konieczność skierowania go do korekty. Wydłuża to czas procedowania wniosku, gdyż każda korekta musi ponownie przejść proces oceny. Ważne jest sprawdzenie poprawności dokumentów i trzymanie się wytycznych.
Szczegółowe informacje oraz wszystkie wzory dokumentów można znaleźć na stronie programu: mojprad.gov.pl
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl
www.gov.pl/nfosigw