Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Procedury administracyjne - Decyzje administracyjne

Tematyka

Charytatywna zbiórka odpadów - wymagania formalne

Pytanie: Planuję prowadzić charytatywną zbiórkę odpadów od mieszkańców na rzecz Ukrainy. Mam zezwolenia na transport i zbieranie odpadów przemysłowych. W obecnej decyzji nie uwzględniliśmy odpadów komunalnych, gdyż generalnie nie prowadzimy skupów czy podobnych zbiórek. Cały przychód chcę przeznaczyć dla potrzebujących. W grę wchodzą tylko dwa kody odpadu − czy mogę przeprowadzić taką zbiórkę i jak ewentualnie ją udokumentować, by nie obawiać się później żadnych konsekwencji?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Czy w tym samym czasie mogą się toczyć dwa postępowania w sprawie decyzji odpadowych

Zgodnie z przepisami ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, podmioty posiadające zezwolenia na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów wydane przed 5 września 2018 r. musiały do 5 marca 2020 r. złożyć wniosek o wydanie nowych decyzji. Jednak część postępowań nadal toczy. Co zrobić jeśli upływa termin posiadanego zezwolenia a nowe nie zostało wydane?

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Czy opony z wymiany są odpadem

Pytanie: Czy prowadząc zakład mechaniki pojazdowej, posiadając wpis w BDO i przekazując swoim klientom np. opony z wymiany, części zawieszenia, zużyty olej, filtry, muszę spisać z nimi oświadczenie o tym, że odpad został im przekazany? I czy muszę dokonać wpisu w BDO o tym, że odpad został przekazany klientowi?
Pytania i odpowiedziBDO
21.06.2022

Czy w operacie przeciwpożarowym trzeba uwzględnić odpady komunalne

Pytanie: Staramy się o nowe pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Jesteśmy tylko wytwórcą. Czy operat przeciwpożarowy powinien zawierać również odpady komunalne? Co rozumieć pod pojęciem odpady z instalacji i czy faktycznie tylko te odpady powinny być ujęte w operacie?
Pytania i odpowiedziOdpady komunalne
21.06.2022

Czy trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów gdy używa się samochodu WUKO

Pojazdy komunalne określane popularnie jako samochody WUKO, przeznaczone są do mycia i udrażniania podziemnych instalacji kanalizacyjnych. Podczas czyszczenia kanalizacji takim pojazdem powstają osady, które klasyfikuje się jako odpady. Czy w związku z tym, korzystając z pojazdu WUKO, trzeba mieć zezwolenie na przetwarzanie odpadów?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
09.06.2022

Czy urobek z awarii sieci wodno-kanalizacyjnej można wykorzystać do podwyższenia terenu

Zdaniem Ministerstwa Klimatu urobek z awarii sieci wodociągowych należy traktować jako odpad. Pod jakim kodem go zaklasyfikować i czy taki odpad można wykorzystać do utwardzania i podwyższania terenu?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
08.06.2022

 LZO - kiedy potrzebne jest pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza 

Pytanie: Mamy instalację do powlekania produktów z tworzyw sztucznych, a więc znajdującą się w załączniku 9 rozporządzenia dotyczącego standardów emisyjnych. W instalacji wykorzystywane są farby wodne oraz dwa rozpuszczalniki organiczne. Łączna zdolność produkcyjna wymaga dla danego procesu poniżej 5 Mg zużycia LZO, a więc nie spełnia wszystkich warunków §31 ww. rozporządzenia. Czy instalacja wymaga pozwolenia? Dodam, że emisja wszystkich zanieczyszczeń emitowanych przez zakład (łącznie z przedmiotową instalacją) nie przekroczyła 10% wartości odniesienia/dopuszczalnych przez poszczególne zanieczyszczenia.
Pytania i odpowiedziEmisja gazów i pyłów do powietrza

Podstawowa charakterystyka odpadów dla piasku z sitopiaskownika

Podstawową charakterystykę odpadów należy sporządzić dla każdej partii odpadów przed ich skierowaniem na składowisko odpadów. Czy będzie potrzebna również dla odpadów w postaci piasku z sitopiaskownika?

Porada ekspertaGospodarka odpadami
31.05.2022

Mobilne urządzenie do odzysku odpadów - z zezwoleniem czy bez

Eksperci uważają, że ustawa o odpadach zawiera luki prawne dotyczące zezwoleń na mobilne przetwarzanie odpadów, ponieważ na etapie wnioskowania trudno zdefiniować, gdzie urządzenie do przetwarzania będzie eksploatowane. Jak z tego wybrnąć?

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Czy przeniesienie opinii gminy do nowej lokalizacji jest możliwe

Pytanie: Firma planuje wynająć nowe miejsce i zainstalować tam dziesięć wtryskarek do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, które będą przeniesione z dotychczasowej lokalizacji. Wynajmujący nie ma decyzji środowiskowej (dalej: duś) dla takiego przedsięwzięcia. Po czyjej stronie leży ewentualny obowiązek jej uzyskania? Czy możemy rozszerzyć posiadaną opinię urzędu (stanowiącą o braku konieczności uzyskania duś) na nową lokalizację, uzupełniając ją tylko o wymagane dokumenty?
Pytania i odpowiedziDecyzje administracyjne
Przepisy dotyczące decyzji administracyjnych wynikają z ogólnych przepisów prawa, na czele z Kodeksem postępowania administracyjnego oraz z ustaw szczegółowych regulujących różne dziedziny działalności gospodarczej, np. ustawy o ochronie środowiska, ustawy Prawo wodne czy ustawy o odpadach. Obejmują one szeroki zakres spraw, w tym ochrony środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi oraz przestrzegania przepisów dotyczących odpadów. Przedsiębiorcy mają obowiązek uzyskiwać stosowne decyzje administracyjne w przypadku planowania działań mogących wpłynąć na środowisko naturalne, przestrzeń publiczną czy bezpieczeństwo ludności. Procedury wydawania decyzji administracyjnych regulowane są przez Kodeks postępowania administracyjnego, który określa tryb postępowania przed organami administracji. Przedsiębiorca musi zgłosić swój wniosek odpowiednim organom, które po rozpatrzeniu wniosku i sprawdzeniu zgodności z elementami prawnymi wydają decyzje o przyznaniu danego zezwolenia lub pozwolenia.