SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

BDO - Baza danych o odpadach

Rozwinięcie skrótu to Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jest to zintegrowany system teleinformatyczny, który umożliwia elektroniczne prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości związanej z gospodarką odpadami.

System BDO składa się z trzech modułów: Rejestru-BDO, modułu ewidencji oraz modułu sprawozdawczości. 

Celem wprowadzenia BDO jest zwiększenie kontroli nad krajową gospodarką odpadami, ograniczenie szarej strefy i dzikich wysypisk, a także poprawa recyklingu. Dzięki pełnej elektronicznej integracji, baza umożliwia monitorowanie przepływu odpadów, optymalizację procesów sprawozdawczych oraz skuteczną kontrolę rynku gospodarki odpadami.

Rejestr-BDO, funkcjonujący od 24 stycznia 2018 r., jest listą podmiotów zobowiązanych do rejestracji zgodnie z ustawą o odpadach. Moduły ewidencji i sprawozdawczości, uruchomione od stycznia 2020 r., pozwalają na wyłącznie elektroniczne prowadzenie wymaganej dokumentacji i raportowanie danych o odpadach. 

System BDO jest wprowadzony na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Obowiązek wpisu do Rejestru BDO oraz prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości odpadów dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów 
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny 
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2023.1587 t.j.)

Słowa kluczowe:
BDO