Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazOdzysk odpadów poza instalacjami i urządzeniami powinien odbywać się w oparciu o obowiązujące przepisy. Warto zatem poznać warunki wykorzystywania odpadów dopuszczonych m.in. do utwardzania gruntów, wykonywania budowli, w tym ich rozbudowy i przebudowy, wykonywania odbojników i odbijaczy, a także wykorzystywania w podziemnych technikach górniczych.
Budowa zbiornika do gromadzenia wody deszczowej wpisuje się w promocję postawy ekologicznej szerzonej w ostatnich latach zarówno przez samorząd lokalny, jak i władze na wyższym szczeblu. Przykładem jest chociażby program „Moja woda”, który ma na celu ochronę zasobów wody poprzez zwiększenie retencji na terenie posesji przy budynkach jednorodzinnych oraz wykorzystywanie zgromadzonej deszczówki i wody roztopowej. Jak natomiast wygląda sytuacja prawna zbiorników na wodę?
Opad jest podstawowym źródłem wody w mieście i początkiem wielu pozytywnych procesów w jego przestrzeni. Oczyszcza powietrze, łagodzi mikroklimat, poprawia warunki życia mieszkańców. Dzięki niemu, w silnie zmienionym środowisku miasta, może funkcjonować zieleń i małe ekosystemy wodne, kształtujące zdrowe środowisko życia dla ludzi. Dobrze zaplanowane tereny zieleni zapobiegają z kolei powodziom i miejskiej suszy, stanowiąc przestrzeń dla bezpiecznego gromadzenia wody opadowej. Zgodnie z obecnym stanem prawnym wody opadowe i roztopowe to wody będące skutkiem opadów atmosferycznych.
W najbliższym czasie potencjał produkcji biogazu przez gminy będzie wzrastał nie tylko ze względu na dostępność surowca, ale także ze względu na konieczność zmniejszania ilości odpadów unieszkodliwianych na składowiskach oraz osiągania coraz wyższych poziomów recyklingu odpadów komunalnych. W związku z poprawą skuteczności w zakresie wydzielania frakcji bio z odpadów komunalnych rozwój sektora biogazowni w najbliższych latach powinien ulec przyspieszeniu. Sprzyjać temu mają również plany zawarte w dokumentach rządowych, takich jak Krajowy Plan Gospodarowania Odpadami 2028. Na jakich zasadach gminy mogą produkować biogaz?
W codziennej praktyce zarządzania odpadami, przedsiębiorcy często spotykają się z koniecznością klasyfikacji odpadów zgodnie z określonymi kodami. Kod „ex”, będący rozszerzeniem standardowych kodów odpadów, może budzić wątpliwości co do jego stosowania. W artykule wyjaśniamy, kiedy i w jaki sposób można używać kodów z prefiksem „ex”, oraz jakie są konsekwencje prawne niewłaściwego zarządzania tymi kodami.
Odcieki ze składowisk stanowią specyficzne ścieki przemysłowe, które należy poddać odpowiedniej metodzie oczyszczania, zanim zostaną odprowadzone do środowiska. Dzielą się na metody biologiczne i fizyko-chemiczne. Którą metodę wybrać? Czym one się charakteryzują? Szczegóły w artykule.
Wielkimi krokami zbliża się termin na złożenie sprawozdania o opakowaniach za 2023 rok. W terminie do 15 marca 2024 roku wszystkie podmioty m.in. wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek będą zobligowane do sprawozdania się z tego tytułu. Jak się do tego przygotować? Co zrobić? Gdzie? Szczegóły poniżej.
Przedsiębiorstwa, niezależnie od sektora, zobowiązane są do raportowania do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), dotyczącymi ich wpływu na środowisko. Obowiązek ten wynika z różnorodnych aspektów działalności - użytkowania floty pojazdów, w tym samochodów ciężarowych, procesów produkcyjnych, stosowania stanowisk spawalniczych i lakierniczych, a także eksploatacji kotłów na paliwo stałe o określonej mocy. Dodatkowo, wykorzystanie urządzeń takich jak klimatyzatory w biurach czy magazynach również podlega pod te regulacje. Firmy zobowiązane są do dokładnego dokumentowania tych czynników, wskazania konkretnych danych w raportach oraz przeprowadzenia szczegółowych wyliczeń opłat za korzystanie z zasobów naturalnych. Precyzja w raportowaniu i zrozumienie wymaganych przez KOBiZE kategorii jest kluczowa dla uniknięcia sankcji i wspierania zrównoważonego rozwoju.