Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Infografika przedstawia kluczowe działania wymagające pozwolenia wodnoprawnego, takie jak wprowadzanie ścieków, wykonanie robót budowlanych wpływających na wody, a także działania związane z regulacją wód, budową mostów i rurociągów w obszarach wodnych. Zawiera ona zarówno informacje o konkretnych działaniach, jak i ogólne wytyczne dotyczące wymagań prawnych i procedur związanych z uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego.
W ostatnich latach obserwuje się wzrastającą presję na zasoby wodne szczególnie w okresach suszy, gdy zapotrzebowanie na wodę przewyższa dostępność. Aby zapobiec przerwom w dostawie wody wiele gmin decyduje się wprowadzić zakaz korzystania z wody do innych celów niż spożywcze i higieniczno-sanitarne. Czy prawo zezwala na takie działania? Czy władze gminy mogą ograniczyć jej mieszkańcom korzystanie z wody? Jaka kara grozi za nieprzestrzeganie takiego zakazu?
Polska niestety zaliczana jest do krajów ubogich w zasoby wodne. Podstawowe źródła zasobowe to zbiorniki wód śródlądowych, z podziałem na zbiorniki wód podziemnych oraz zbiorniki wód powierzchniowych. Lokalizacja i wybór ujęcia wody na danym terenie następuje po rozpoznaniu warunków hydrogeologicznych, hydrologicznych, geologicznych oraz sanitarnych. Cały ten proces ma wpływ na jakość i bezpieczeństwo wody dostarczanej do kranów w Polsce. W poniższym artykule ekspert opisuje etapy od pozyskiwania wody w źródle do jej dostarczenia do polskich gospodarstw i przedsiębiorstw.
Komitet ds. Wody, działający przy Federacji Przedsiębiorców Polskich, będzie zabiegał w Unii Europejskiej o ustanowienie specjalnego funduszu na inwestycje wodne. W październiku ma przedstawić w Parlamencie Europejskim nowe pomysły na ich finansowanie.
W październiku 2023 roku Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny chce ogłosić inicjatywę „Czas na Niebieski Ład UE” oraz wezwać Komisję Europejską, aby zaczęła traktować wodę jako priorytet w swoim programie na 2024 rok.
– oznaczają wody podziemne w rozumieniu art. 16 pkt 68 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 624, 784, 1564 i 1641), które znajdują się w strefie nasycenia i pozostają w bezpośredniej styczności z gruntem lub podglebiem;
Zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego wody jest zadaniem złożonym, niemniej jednak odpowiedzialność za jej jakość spoczywa na producencie wody. Producenci wody w realizacji tego zadania mogą uzyskać wsparcie zarówno ze strony organów samorządu, jak i organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Powodzenie całego procesu zależy od wypracowania zasad współpracy między tymi organami.
W ebooku przeczytasz:
W wykazie prac Rady Ministrów pojawił się projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2022-2027 z perspektywą do roku 2030. Jego główny cel to zwiększenie retencji wodnej w Polsce.