Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
W webinarze omówione są najważniejsze zmiany, które wynikają z potrzeby usprawnienia procedur inwestycyjnych. Zmiany mają na celu usprawnienie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji. Dotyczą one w szczególności inwestycji liniowych w zakresie inwestycji drogowych, wodnych i przeciwpowodziowych. Poszczególne rozwiązania ustawy opracowano na podstawie oceny funkcjonowania obowiązujących przepisów oraz na podstawie zgłaszanych uwag. Większość zmian nowelizacja wprowadza w ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 i 1113).
Jednym z założeń systemu kaucyjnego jest zapewnienie przejrzystości przepływu materiału opakowaniowego. Uczestnicy systemu będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji (na różnym poziomie szczegółowości) oraz do składania sprawozdań w BDO. W trakcie webinarium zostaną przedstawione zasady sprawozdawczości w BDO, ze wskazaniem terminów oraz w podziale na obowiązki dla wprowadzającego i operatora. Zostanie również zwrócona uwaga na brak obowiązku sprawozdawczego w odniesieniu do sklepów, ale przy zachowaniu obowiązku prowadzenia ewidencji.
Rola sklepów w planowanym systemie kaucyjnym będzie kluczowa dla osiągnięcia wymaganych poziomów zbierania niektórych opakowań i odpadów opakowaniowych po napojach. W trakcie webinarium zostaną przedstawione obowiązki w podziale na sklepy o powierzchni sprzedaży poniżej i powyżej 200 m2. Warto wiedzieć, że większe sklepy będą miały więcej obowiązków, ale system będzie elastyczny i nie będzie wykluczał mniejszego sklepu, jeżeli będzie on chciał uczestniczyć w systemie na zasadach przewidzianych dla sklepu o powierzchni powyżej 200 m2. Zostaną również omówione zasady nieprofesjonalnego zbierania odpadów, ze zwróceniem uwagi na obowiązki wynikające z przepisów ustawy o odpadach.
x
Dyrektywa Single Use Plastics (SUP) nakłada na wprowadzających niektóre opakowania na napoje dodatkowe obowiązki m.in. w zakresie zapewniania wymaganych poziomów zbierania oraz poziomów zawartości recyklatu. Niezapewnienie tych poziomów będzie skutkowało koniecznością ponoszenia opłaty produktowej. Stawki planowanych opłat produktowych są wysokie i z pewnością wprowadzający będą chcieli ich uniknąć. Opłata za nieosiągnięcie poziomów zbierania ma wynieść 12,50 zł/kg, natomiast za nieosiągnięcie poziomu zawartości recyklatu – 1,00 zł/kg. W trakcie webinarium zostaną przedstawione rodzaje opakowań, które będą objęte dodatkowymi obowiązkami. Rodzaje zostaną powiązane z obowiązująca od 24 maja 2023 r. definicją opakowania na napoje, zgodnie z którą takim opakowaniem jest opakowanie na płyn przeznaczony do bezpośredniego wypicia, bez konieczności poddania go obróbce, w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy, z wyłączeniem płynów będących produktami leczniczymi oraz żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego. Zostanie również przedstawiona różnica pomiędzy podmiotem wprowadzającym napoje a podmiotem wprowadzającym napoje bezpośrednio (wprowadzający napoje bezpośrednio to nowa grupa przedsiębiorców, której nie było w dotychczasowych przepisach związanych z wprowadzaniem opakowań do obrotu).
Prowadzenie ewidencji odpadów odgrywa kluczową rolę, nie tylko w spełnianiu wymogów prawnych, ale również w skutecznym i odpowiedzialnym zarządzaniu odpadami. Jest to niezwykle istotne, ponieważ precyzyjna dokumentacja umożliwia nam świadome kontrolowanie sposobu, w jaki postępujemy z odpadami, komu je przekazujemy oraz ile ich generujemy. Posiadacz odpadów ma obowiązek prowadzenia na bieżąco szczegółowej ewidencji ilościowej i jakościowej, zgodnie z katalogiem odpadów.
Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnym webinarium "Nowe obowiązki dla pojazdów o dmc 2,5-3,5: terminy, zezwolenia, powołanie zarządzającego".