Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Baza Danych Sprawozdań (BDS) o substancjach zubożających warstwę ozonową (SZWO) i fluorowanych gazach cieplarnianych oraz o pozostałych fluorowanych gazach cieplarnianych (w BDS określanych łącznie jako FGC) została utworzona zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych. System służy do składania rocznych sprawozdań dotyczących substancji zubożających warstwę ozonową, fluorowanych gazów cieplarnianych lub pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych.
Przewidziane w ustawie zmiany wynikają przede wszystkim z potrzeby usprawnienia działań mających na celu rewitalizację rzeki Odry w związku z katastrofą ekologiczną, jaka miała miejsce w 2022 r. Celem ustawy jest zapewnienie odpowiednich zasobów wodnych i poprawę jakości wód, przez m.in. realizację inwestycji mających poprawić lub przywrócić właściwe funkcjonowanie środowiska naturalnego, zapewnienie wsparcia finansowego określonych inwestycji, przesądzenie o pierwszeństwie realizacji lub dofinansowania określonych inwestycji, które powinny być realizowane zarówno na Odrze jak i w jej zlewni.
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw ma realizować zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli dotyczące wytypowania strategicznych złóż kopalin wraz z wprowadzeniem mechanizmów zabezpieczenia możliwości ich eksploatacji. Ponadto ustawa ma zmierzać do wprowadzenia instrumentów prawnych związanych z transformacją energetyczno-klimatyczną, uporządkować przepisy regulujące działalność prowadzoną na podstawie Prawa geologicznego i górniczego, usprawnić działalność organów nadzoru górniczego oraz państwowej służby geologicznej.
Nowelizacja ustawy to kolejny etap dostosowywania polityki energetycznej i klimatycznej Polski do wymogów UE. Jednocześnie przepisy umożliwiające podziemne magazynowanie dwutlenku węgla i wodoru to właściwy krok, który powinien sprzyjać ochronie środowiska i dekarbonizacji gospodarki.
Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw przede wszystkim służy wdrożeniu do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Rozwiązania zawarte w nowelizacji wspierają dalszy rozwój sektora odnawialnych źródeł energii (OZE) w perspektywie długoterminowej, a co za tym idzie zwiększenia ich udziału w krajowym zużyciu energii. Większość przepisów tej ustawy wchodzi w życie 1 października 2023 r. Zmian jest bardzo dużo, dlatego w webinarium skupiono się na najważniejszych z nich i zasygnalizowano pewne obszary, które mają największe znaczenie dla OZE.
W webinarze omówione są najważniejsze zmiany, które wynikają z potrzeby usprawnienia procedur inwestycyjnych. Zmiany mają na celu usprawnienie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji. Dotyczą one w szczególności inwestycji liniowych w zakresie inwestycji drogowych, wodnych i przeciwpowodziowych. Poszczególne rozwiązania ustawy opracowano na podstawie oceny funkcjonowania obowiązujących przepisów oraz na podstawie zgłaszanych uwag. Większość zmian nowelizacja wprowadza w ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 i 1113).
Jednym z założeń systemu kaucyjnego jest zapewnienie przejrzystości przepływu materiału opakowaniowego. Uczestnicy systemu będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji (na różnym poziomie szczegółowości) oraz do składania sprawozdań w BDO. W trakcie webinarium zostaną przedstawione zasady sprawozdawczości w BDO, ze wskazaniem terminów oraz w podziale na obowiązki dla wprowadzającego i operatora. Zostanie również zwrócona uwaga na brak obowiązku sprawozdawczego w odniesieniu do sklepów, ale przy zachowaniu obowiązku prowadzenia ewidencji.
Rola sklepów w planowanym systemie kaucyjnym będzie kluczowa dla osiągnięcia wymaganych poziomów zbierania niektórych opakowań i odpadów opakowaniowych po napojach. W trakcie webinarium zostaną przedstawione obowiązki w podziale na sklepy o powierzchni sprzedaży poniżej i powyżej 200 m2. Warto wiedzieć, że większe sklepy będą miały więcej obowiązków, ale system będzie elastyczny i nie będzie wykluczał mniejszego sklepu, jeżeli będzie on chciał uczestniczyć w systemie na zasadach przewidzianych dla sklepu o powierzchni powyżej 200 m2. Zostaną również omówione zasady nieprofesjonalnego zbierania odpadów, ze zwróceniem uwagi na obowiązki wynikające z przepisów ustawy o odpadach.
x
Dyrektywa Single Use Plastics (SUP) nakłada na wprowadzających niektóre opakowania na napoje dodatkowe obowiązki m.in. w zakresie zapewniania wymaganych poziomów zbierania oraz poziomów zawartości recyklatu. Niezapewnienie tych poziomów będzie skutkowało koniecznością ponoszenia opłaty produktowej. Stawki planowanych opłat produktowych są wysokie i z pewnością wprowadzający będą chcieli ich uniknąć. Opłata za nieosiągnięcie poziomów zbierania ma wynieść 12,50 zł/kg, natomiast za nieosiągnięcie poziomu zawartości recyklatu – 1,00 zł/kg. W trakcie webinarium zostaną przedstawione rodzaje opakowań, które będą objęte dodatkowymi obowiązkami. Rodzaje zostaną powiązane z obowiązująca od 24 maja 2023 r. definicją opakowania na napoje, zgodnie z którą takim opakowaniem jest opakowanie na płyn przeznaczony do bezpośredniego wypicia, bez konieczności poddania go obróbce, w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy, z wyłączeniem płynów będących produktami leczniczymi oraz żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego. Zostanie również przedstawiona różnica pomiędzy podmiotem wprowadzającym napoje a podmiotem wprowadzającym napoje bezpośrednio (wprowadzający napoje bezpośrednio to nowa grupa przedsiębiorców, której nie było w dotychczasowych przepisach związanych z wprowadzaniem opakowań do obrotu).
Prowadzenie ewidencji odpadów odgrywa kluczową rolę, nie tylko w spełnianiu wymogów prawnych, ale również w skutecznym i odpowiedzialnym zarządzaniu odpadami. Jest to niezwykle istotne, ponieważ precyzyjna dokumentacja umożliwia nam świadome kontrolowanie sposobu, w jaki postępujemy z odpadami, komu je przekazujemy oraz ile ich generujemy. Posiadacz odpadów ma obowiązek prowadzenia na bieżąco szczegółowej ewidencji ilościowej i jakościowej, zgodnie z katalogiem odpadów.
Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnym webinarium "Nowe obowiązki dla pojazdów o dmc 2,5-3,5: terminy, zezwolenia, powołanie zarządzającego".