Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

pozwolenie zintegrowane

Czy instalacja komunalna musi mieć pozwolenie zintegrowane?

Niektóre okoliczności mogą obligować instalacje komunalne do posiadania pozwolenia zintegrowanego. Co warto wiedzieć na ten temat? Czy po otrzymaniu nowego pozwolenia zintegrowanego należy złożyć wniosek aktualizacyjny w BDO? 

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest instalacja komunalna,
  • kiedy musisz mieć pozwolenie zintegrowane,
  • jak wygląda procedura pozyskania pozwolenia.

Zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy o odpadach instalacją komunalną (dawniej: RIPOK) jest „instalacja do przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych lub pozostałości z przetwarzania tych odpadów, określona na liście, o której mowa w art. 38b ust. 1 pkt 1, spełniająca wymagania najlepszej dostępnej techniki, o której mowa w art. 207 ustawy Prawo ochrony środowiska, lub technologii, o której mowa w art. 143 tej ustawy, zapewniająca:

  • mechaniczno-biologiczne przetwarzanie niesegregowanych odpadów komunalnych i wydzielanie z nich frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku,
  • składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z ich sortowania”.

Instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych (MBP) mogą podlegać obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego w związku z pkt 5.3a lub 5.3b załącznika do rozporządzenia w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

Osiem załączników, bez których nie dostaniesz pozwolenia zintegrowanego

Pozwolenie zintegrowane, łączy w jedną całość wszystkie typy oddziaływań na środowisko i zastępuje cząstkowe decyzje z zakresu ochrony środowiska, m.in. pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Żeby je dostać, trzeba dobrze przygotować wniosek i pamiętać o wymaganych załącznikach. Inaczej organ może nas odprawić z kwitkiem.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie załączniki musisz mieć, żeby złożyć wniosek o pozwolenie zintegrowane,
  • czym jest pozwolenie zintegrowane,
  • czy operat przeciwpożarowy jest konieczny.

Eksploatacja instalacji powodującej emisję zanieczyszczeń do środowiska w niektórych przypadkach może być prowadzona wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia lub zezwolenia. Takimi dokumentami będą np. pozwolenie na emisję gazów i pyłów do powietrza, decyzja zezwalająca na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów czy odprowadzanie ścieków. Tego rodzaju pozwolenia nazywa się sektorowymi, ponieważ swym zakresem obejmują wyłącznie jeden rodzaj oddziaływania na środowisko. Wszystkie te decyzje można uzyskać za jednym razem, ubiegając się o pozwolenie zintegrowane.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego należy złożyć do:

  • regionalnego dyrektora ochrony środowiska – w sprawach przedsięwzięć zlokalizowanych na terenach zamkniętych, ustalonych przez ministra obrony narodowej (są to np. porty czy lotniska),
  • marszałka województwa – w sytuacji gdy choć jedna z instalacji na terenie zakładu kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, w odniesieniu do instalacji przeznaczonych do przetwarzania odpadów komunalnych, a także w przypadku odpadów wydobywczych wytworzonych w miejscu poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki,
  • starosty – we wszystkich pozostałych przypadkach.

Wniosek należy złożyć w jednym papierowym egzemplarzu wraz z zapisem dokumentacji w postaci elektronicznej (np. na płycie CD). Do wniosku trzeba dołączyć wymagane załączniki. Ich wykaz i omówienie znajdują się poniżej. Nie wszystkie załączniki będą dotyczyły każdej działalności.