Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Pozwolenie wodnoprawne

Czy każdy wylot wody deszczowej traktowany jest jako osobne urządzenie wodne?

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo wodne wylot wody deszczowej jest urządzeniem wodnym wymagającym pozwolenia wodnoprawnego. Czy ilość wylotów ma wpływ na wysokość opłaty za wydanie pozwolenia wodnoprawnego?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czy każdy wylot wody deszczowej musi być ujęty w pozwoleniu
  • gdzie szukać wytycznych
  • kiedy trzeba mieć oddzielne pozwolenia

Prawo wodne obowiązujące od 1 stycznia 2018 r. wprowadziło przepis, który wprost odnosi się do opłaty wodnej, w sytuacji gdy ma być wydana decyzja administracyjna (z znaczeniu dokumentu), w której ma zostać zawartych kilka pozwoleń wodnoprawnych.

Cofnięcie pozwolenia wodnoprawnego

Wprowadzane do kanalizacji lub do wód ścieki przemysłowe nie mogą przekraczać parametrów określonych w pozwoleniu wodnoprawnym, w przeciwnym wypadku taka decyzja może zostać cofnięta. Czy w trakcie wszczętej procedury cofnięcia pozwolenia można ubiegać się o pozwolenie na wprowadzanie ścieków do cudzej kanalizacji, do innego zakładu?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie parametry muszą mieć ścieki przemysłowe
  • kiedy może zostać cofnięte pozwolenie wodnoprawne
  • czy w trakcie procedury cofnięcia można ubiegać się o nowe pozwolenie

Wprowadzane do kanalizacji lub do wód ścieki przemysłowe nie powinny przekraczać parametrów określonych w pozwoleniu wodnoprawnych oraz parametrów określonych w umowach z odbiorami w tym przypadku z administratorami oczyszczalni.

Procedura przekazania studni innemu podmiotowi

Przepisy dopuszczają możliwość przeniesienia pozwolenia wodnopranwego na rzecz innego podmiotu. A zatem podmiot, który chce przejąć studnię, nie musi ubiegać się o nową decyzję. Jak przebrnąć przez tę procedurę?

Z artykułu dowiesz się:

  • czy można przejąć studnię od innego podmiotu
  • czy potrzebne jest nowe pozwolenie wodnoprawne
  • jak załatwić formalności

Przydomowa oczyszczalnia ścieków na terenach zagrożonych powodzią

Z artykułu dowiesz się m.in.:

jakie warunki trzeba spełnić, żeby wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków

czy budowa na terenach zalewowych wymaga dodatkowych formalności

jakie warunki techniczne muszą być spełnione

 

Jeśli podmiot planuje budowę przydomowej czyszczalni ścieków na terenach zagrożonych powodzią, będzie musiał złożyć wniosek o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, o którym mowa w art. 390 ust. 1 Prawa wodnego (dalej: PW)

Kiedy trzeba się zrzec pozwolenia wodnoprawnego

Pytanie: Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożyliśmy wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowaliśmy o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy powinniśmy wcześniej wystąpić o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • do kogo złożyć wniosek
  • czy trzeba złożyć dwa osobny wniosek o wygaszenie, czy można to ująć we wniosku o wydanie nowego pozwolenia

Wniosek taki powinien być złożony do właściwego organu w zakresie zgód wodnoprawnych, z pewnym wyprzedzeniem, np. pół roku przed upływem terminu ważności dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego, aby organ miał czas na analizę dokumentacji oraz przeprowadzenie postępowania administracyjnego, zgodnie z wymaganą procedurą.

Opłata podwyższona za korzystanie z usług wodnych

  • kiedy trzeba uiścić opłatę podwyższoną za korzystanie z usług wodnych
  • jak ustalić jej wysokość 
  • na czym polega rozłączność opłat 
  • czy można zmniejszyć opłatę lub odroczyć termin jej uiszczenia

Przypadki, w których wymagane jest poniesienie opłat podwyższonych, określa art. 280 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z tym przepisem opłatę podwyższoną ponosi się w razie:

1. korzystania z usług wodnych polegających na:

  • poborze wód podziemnych lub wód powierzchniowych,
  • wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi

– bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego;

2. korzystania z usług wodnych polegających na:

  • poborze wód podziemnych lub wód powierzchniowych,
  • wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi

– z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym.

Co zrobić gdy pozwolenie wodnoprawne milczy w kwestii przesyłania analiz

Jednym z problemów z jakim borykają się podmioty korzystające z usług wodnych jest kwestia dalszego postępowania z wynikami analiz (np. ścieków czy pobieranych wód). Podpowiadamy więc czy i komu należy je przesłać.

Z tego artykułu dowiesz się:
  • kiedy i komu przekazać wyniki analiz?
  • co przepisy mówią na temat przesyłania dokumentacji?
  • na jakie zapisy należy zwrócić uwagę w pozwoleniu wodnoprawnym.

Odprowadzanie ścieków czy pobieranie wód, odbywa się najczęściej na podstawie stosownego pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenie to często nakazuje podmiotowi korzystającemu z usług wodnych, aby ten okresowo monitorował jakość ścieków czy wód. Takie analizy wykonywane są przez samego adresata pozwolenia wodnoprawnego. W takich przypadkach podmioty te mają nierzadko wątpliwość co do tego jak dalej powinny postępować z takimi wynikami analiz.