SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Pytania i odpowiedzi - Procedury administracyjne

Tematyka

Czy zepsuta maszyna jest odpadem?

Pytanie: Na terenie przedsiębiorstwa znajdują się urządzenia niesprawne, które zostały wycofane z użytkowania. Te urządzenia pełnią rolę magazynu części zamiennych. Pytanie, które chcieliśmy zadać, dotyczy właściwej klasyfikacji tych urządzeń oraz konieczności oznaczenia i zabezpieczenia obszaru, na którym się znajdują. Czy istnieją przepisy z zakresu ochrony środowiska, które określają zasady przechowywania takich urządzeń? Czy wymagane są jakieś zezwolenia, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami?
Gospodarka odpadami

Posiadanie odpadów a konieczne zezwolenia

Pytanie: Spółka zamierza importować złom z Ukrainy i sprzedawać go na terenie Polski (bez przechowywania odpadów fizycznie). W BDO jest zarejestrowana jako Sprzedawca odpadów. Proszę o odpowiedź na pytania: Kto i gdzie wydaje zezwolenie na gospodarowanie odpadami? Gdzie można znaleźć taki wniosek? Ile czasu trzeba oczekiwać na decyzję? Czy do handlu złomem również potrzebne jest zezwolenie?
Gospodarka odpadami

Oczyszczalnia ścieków na terenach rolniczych

Pytanie: W bezpośrednim sąsiedztwie gospodarstwa rolnego przewiduje się budowę oczyszczalni ścieków. Działka, na której ma być zlokalizowana została wydzielona bezpośrednio z terenów gospodarstwa rolnego. Wody odprowadzane z tej oczyszczalni ścieków mają być odprowadzane do rzeki kanałem, który przechodzi przez łąki zmeliorowane, na których zbierane jest siano i wypasane jest bydło mleczne. W jaki sposób możemy upewnić się czy takie usytuowanie oczyszczalni ścieków nie będzie miało negatywnego wpływu na możliwość rolniczego użytkowania terenów?
Decyzje administracyjne
27.07.2023

Odwołanie od decyzji a jej uprawomocnienie

Pytanie: Nasza firma otrzymała nową decyzję dotyczącą zbierania i przetwarzania odpadów, wydaną przez Marszałka. Złożyliśmy odwołanie od tej decyzji w określonych częściach. Jeśli odwołanie dotyczy tylko pewnych fragmentów decyzji, czy to oznacza, że pozostała treść stała się prawomocna? Czy obecnie działamy zgodnie z warunkami określonymi w decyzji Marszałka? Czy decyzja Marszałka w tych częściach, które nie podlegają odwołaniu, jest prawomocna?
Decyzje administracyjne

Wykorzystanie własnego regranulatu i wymagane pozwolenia

Pytanie: Nasz zakład produkuje wyroby z tworzyw sztucznych. W trakcie procesu produkcyjnego powstają zlepy i nieudane wyroby, które zakład poddaje kruszeniu na kruszarce, a następnie przetwarza na swojej linii do retranslacji w celu uzyskania regranulatu. Regranulat ten jest ponownie wykorzystywany w produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych. Czy zakład musi posiadać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, jeżeli przetwarza wyłącznie własne nieudane wyroby i zlepy w celu ich powrotu do procesu produkcyjnego?
Gospodarka odpadami
15.06.2023

Ważność decyzji na przetwarzanie odpadów

Pytanie: Przedsiębiorstwo posiada decyzję na przetwarzanie odpadów wydaną przez Prezydenta Miasta, która jest ważna do 2025 roku. W 2023 roku starało się i otrzymało nową decyzję na przetwarzanie wydaną przez Marszałka Województwa - w nowej decyzji Marszałek nie uchyla starej wydanej przez Prezydenta. Jak postąpić w takiej sytuacji? Która decyzja jest ważna? W jaki sposób wygasić/uchylić starą decyzję wydana przez Prezydenta Miasta?
BDO

Czy wykorzystując gruz na tej samej budowie musimy mieć zezwolenie na przetwarzanie?

Pytanie: Czy jest wymagana decyzja na przetwarzanie odpadów jeśli kruszarka do gruzu pracuje na placu budowy i po rozdrobnieniu materiał jest wykorzystywany na tym samym placu do dalszych prac? Wydawałoby się, że w tym wypadku kruszywo nie będzie odpadem?
Gospodarka odpadami

Czy spółka komunalna musi mieć zezwolenie na zbieranie odpadów z PSZOK

Pytanie: Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o., którego 100 % udziałów posiada gmina, odbiera odpady od mieszkańców na podstawie wpisu do RDR. Zarządza również PSZOK-iem dla mieszkańców (na podstawie umowy z gminą). Właścicielem terenu jest gmina. (umowa użyczenia). Mieliśmy zezwolenie na zbieranie odpadów, które zostało wydane przez starostę w 2014 r. oraz zezwolenie na przetwarzanie wydane przez starostę w 2017 roku. W związku z koniecznością zmiany posiadanych zezwoleń w celu dostosowania się do obowiązujących przepisów złożony został wniosek do Starostwa o zmianę zezwolenia na przetwarzanie wraz z niezbędnymi załącznikami we wrześniu 2019 r. W czerwcu 2020 r. otrzymaliśmy informację ze Starostwa, iż nie ma obowiązku posiadania takowego zezwolenia (zwolnienie z obowiązku). Czy ww. informacja jest zgodna z przepisami?
Gospodarka odpadami
26.10.2022

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów musi być powiązane ze zdolnością przetwarzania

Pytanie: Firma, która posiada kocioł i zezwolenie na przetwarzanie odpadów w ramach procesu R1 (wykorzystanie jako paliwo lub inne źródła energii). Chcielibyśmy zwiększyć ilości odpadów poddawanych przetworzeniu w zezwoleniu. Czy można wnioskować o większą ilość niż wynika to z mocy przerobowej pieca? Jak to umotywować? Do wyliczeń WIOŚ przyjmuje szacunkowe dane ale rzeczywistość pokazuje iż nie każda odpad (np. trociny) spala się tak samo. Czy można zwiększając ilość brać pod uwagę również aktualne problemy z dostępnością paliw?

Wniosek o pomoc de miminis w formie papierowej nie będzie rozpatrzony

Pytanie: Firma złożyła sprawozdanie w zakresie wprowadzania produktów w opakowaniach za rok 2021 przez system BDO oraz wniosek o pomoc de minimis w formie papierowej w terminie do 15 marca 2022 r. Wniosek o pomoc de minimis został również dołączony do sprawozdania (niestety tylko pierwsza strona, nie zostały dołączone załączniki – był to przypadek.) Czy urząd marszałkowksi może odrzucić wniosek o pomoc de minimis, jeżeli został on również złożony w formie papierowej?