SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzone - znamy szczegóły

21 sierpnia 2021 r. prezydent podpisał nowelizację ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Jakie zmiany wprowadza nowela?

Nowelizacja ustawy jest odpowiedzią na problemy jednostek samorządu terytorialnego w walce z gospodarką odpadami komunalnymi. Ma ona pomóc w szczególności poprzez:

  • obniżenie kosztów funkcjonowania i usprawnienie gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi;
  • ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie gospodarki odpadami i tym samym poprawę dostępu do instalacji przetwarzających odpady komunalne.

Co wprowadziła nowelizacja:

  • bardzo istotną zmianą, która weszła w życie jest odpowiedzialność indywidualna właścicieli nieruchomości za segregowanie odpadów komunalnych niezgodnie z przepisami prawa. Dotychczas odpowiadali zarządcy budynków, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe;
  • w wyniku wprowadzonej zmiany obowiązki określone w ustawie będą dotyczyły podmiotów wytwarzających odpady, niezależnie od tego, czy są właścicielami danej nieruchomości. Nie będzie odpowiedzialności grupowej, jak to było dotychczas;
  • doprecyzowano obowiązki gminy w zakresie odbierania bioodpadów w gminie;
  • dodano przepisy umożliwiające oznakowania pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, w celu identyfikacji gospodarstw domowych oraz sposobu realizacji przez nie obowiązków w zakresie selektywnego zbierania odpadów;
  • wprowadzono możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw klimatu, w drodze decyzji, odstępstwa dla poszczególnych gmin, od selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z przepisem art. 10 ust. 3dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dz. Urz. UE L 150 z 14.06.2018, str. 109);
  • umowy zawierane przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych muszą zapewniać odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych, zgodnie z wymaganiami określonymi
  • w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz rozporządzeniem
  • w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów.
Podstawa prawna


Ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach.

AUTOR Karolina Szewczyk-Cieślik
Karolina Szewczyk-Cieślik
specjalista ds. ochrony środowiska, właścicielka firmy zajmującej się doradztwem ekologicznym. Absolwentka Politechniki Koszalińskiej Wydz. Budownictwa i Inżynierii Środowiska oraz Uniwersytetu Gdańskiego Wydz. Prawa i Administracji. Specjalista ds. ochrony środowiska, właścicielka firmy zajmującej się doradztwem ekologicznym