Co to jest strategia tekstylna UE i jakie są jej założenia
Produkcja odzieży, obuwia i innych tekstyliów odpowiada za ogromne zanieczyszczenie wody, emisję gazów cieplarnianych i wpływa negatywnie na ilość składowanych odpadów. Dzięki nowej strategii UE dotyczącej wyrobów włókienniczych planowana jest zmiana ekosystemu tekstylnego na bardziej zrównoważony.
Strategia UE obejmuje mieszankę środków legislacyjnych i dobrowolnych wraz z inicjatywami na rzecz stworzenia środowiska o obiegu zamkniętym korzystnego dla przedsiębiorstw. Aby zachęcić firmy działające w obiegu zamkniętym, Komisja Europejska proponuje obowiązkowe kryteria dotyczące ekologicznych zamówień publicznych, a także projektowanie z zachowaniem zasad ekoprojektu.
Do wyprodukowania bawełnianej koszulki potrzeba 2700 litrów wody, co stanowi 2,5-roczne zapotrzebowanie na wodę pitną dla 1 osoby. Dodatkowo tylko 1% tekstyliów jest obecnie przetwarzanych na nowe.
Strategia ma na celu stworzenie bardziej ekologicznego i konkurencyjnego sektora, który będzie odporniejszy na wstrząsy globalne. Wizja Komisji dotycząca wyrobów włókienniczych do 2030 roku zakłada, że:
- wszystkie wyroby włókiennicze wprowadzane na rynek UE mają być trwałe, nadawać się do naprawy i recyklingu, w dużej mierze mają być wykonane z włókien pochodzących z recyklingu, nie mogą zawierać substancji niebezpiecznych i powinny być produkowane z poszanowaniem praw socjalnych i środowiska,
- konsumenci będą częściej korzystać z wysokiej jakości wyrobów włókienniczych po przystępnych cenach,
- powszechnie dostępne będą opłacalne usługi związane z odzyskiem i naprawą,
- sektor włókienniczy będzie konkurencyjny, odporny i innowacyjny, a producenci będą ponosić odpowiedzialność za swoje produkty w całym łańcuchu wartości i dysponować wystarczającymi zdolnościami w zakresie recyklingu, co pozwoli ograniczyć spalanie i składowanie odpadów do minimum.
Komisja planuje także m.in. wprowadzić wymóg prezentowania dokładniejszych informacji na temat wyrobów włókienniczych i cyfrowego paszportu produktu, wzmocnić pozycję konsumentów i przeciwdziałać pseudoekologicznemu marketingowi przez zapewnienie prawdziwości twierdzeń przedsiębiorstw dotyczących ekologiczności, powstrzymać nadprodukcję i nadmierną konsumpcję oraz zniechęcać do niszczenia niesprzedanych lub zwróconych wyrobów włókienniczych. Istotne mają też być działania podjęte w celu rozwiązania problemu niezamierzonego uwalniania mikrodrobin plastiku z materiałów włókienniczych. Do końca 2022 roku ma być opublikowany plan działania dla podmiotów w ekosystemie włókienniczym.
Komunikat Komisji do PE, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Strategia UE na rzecz zrównoważonych wyrobów włókienniczych w obiegu zamkniętym, Bruksela, 30 marca 2022 r.