Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazW temacie numeru ekspert przeprowadza analizę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dotyczącego częstotliwości opróżniania osadników – dowiesz się, czy wystarczą zalecenia z instrukcji instalacji, czy konieczne jest przestrzegania prawa miejscowego. Następnie przyglądamy się wymogom prawnym i praktycznym w gospodarce wodno-ściekowej placówek medycznych. W dalszej części dowiesz się więcej o obowiązkach zakładów związanych z odprowadzaniem ścieków do zbiorników bezodpływowych – to temat istotny zarówno dla przedsiębiorstw, jak i samorządów. Podpowiadamy także, na co zwrócić uwagę przy badaniu jakości ścieków z przydomowych oczyszczalni, aby zapewnić zgodność z przepisami i wysokie standardy ekologiczne. Z pytania naszego czytelnika dowiesz się, jakie standardy muszą spełniać firmy serwisujące przenośne toalety publiczne (tzw. toi toie).
Wody roztopowe i opadowe to jedno z głównych naturalnych źródeł wód w środowisku. Powstają na skutek opadów atmosferycznych, a nieprawidłowości w ich gospodarowaniu mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak podtopienia i zalania. W temacie numeru omawiamy regulacje prawne dotyczące tych wód – wynikają one nie tylko z ustawy Prawo wodne, ale również z innych przepisów. Szczegóły znajdziesz na stronie 4. Warto wiedzieć, że wody te nie są klasyfikowane jako ścieki. Więcej o różnych rodzajach ścieków i wymaganiach związanych z nimi przeczytasz na stronie 2. Na stronie 11 znajdziesz informacje o ściekach gromadzonych w zbiornikach bezodpływowych, popularnie zwanych szambami lub dołami ustępowymi, oraz w osadnikach, które stanowią część przydomowych oczyszczalni ścieków. Dodatkowo, na stronie 9 znajdziesz listę działań, które pomogą Twojej firmie dostosować się do zmian klimatycznych i przyczynić się do ochrony środowiska.
Hydranty to urządzenia ochrony przeciwpożarowej, służące do błyskawicznego dostarczania wody z sieci wodociągowej pod bardzo wysokim ciśnieniem w celach gaśniczych. Hydranty dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne, a obie grupy podlegają rygorystycznym przepisom w zakresie przeglądów technicznych i konserwacji. Kto za to odpowiada? Sprawdź w dziale Gospodarka wodno-ściekowa na str. 9. W dzisiejszych czasach coraz częściej gminy podejmują różnorodne działania mające na celu poprawę warunków życia swoich mieszkańców. Jednym z kluczowych obszarów, który wymaga szczególnej uwagi, jest dostęp do podstawowych usług, takich jak czysta woda i właściwa infrastruktura sanitarno-ściekowa. W niniejszym wydaniu przyjrzymy się możliwościom, jakie mają gminy w zakresie dofinansowania opłat za wodę i ścieki, na jakiej podstawie prawnej mogą podejmować takie działania oraz jakie są kluczowe przesłanki decydujące o ich możliwościach w tym zakresie. O szczegółach przeczytasz w dziale Dotacje i dofinansowania na str. 5.
Instytucja ugody w postępowaniu administracyjnym stanowi rezultat ewolucji prawa administracyjnego procesowego. Zmieniające się warunki społeczne, gospodarcze oraz postanowienia prawa materialnego, szczególnie ustawy specjalne, wymuszają adaptację administracji publicznej. To właśnie przez procedury administracyjne, którymi realizuje się normy tych aktów, ugoda administracyjnoprawna staje się istotnym i powszechnie stosowanym narzędziem. Warto zauważyć, że praktyka ugody administracyjnoprawnej może być z powodzeniem przeniesiona na obszar Prawa wodnego. Ustawa Prawo wodne przewiduje bowiem możliwość zawarcia pisemnej ugody, zwanej ugodą wodnoprawną. Ale co tak naprawdę oznacza pojęcie „ugody wodnoprawnej”? O szczegółach przeczytasz w tym wydaniu. Od 7 października 2023 r. obowiązuje ustawa z 13 lipca 2023 r. o rewitalizacji rzeki Odry. W artykule pierwszym tej ustawy określono jej podstawowe założenia, a więc szczegółowe zasady i warunki przygotowania inwestycji mających na celu poprawę warunków środowiskowych rzeki Odry w zakresie ilości i jakości wody w tej rzece, a także środowiska wodnego i zwiększenie możliwości retencjonowania wody na obszarze zlewni tej rzeki oraz funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej na obszarze mogącym mieć wpływ na środowisko wodne w dorzeczu rzeki Odry. Na gruncie tej ustawy ustawodawca dokonał także zmian w ustawie z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, dotyczących m.in. opłat za zrzuty z przelewów burzowych. Sprawdź szczegóły.
W celu właściwego wypełnienia oświadczenia dotyczącego opłat za usługi wodne za IV kwartał 2023 roku istotne jest zastosowanie się do szczegółowych wytycznych zawartych w art. 552 ustawy Prawo wodne. Oświadczenie jest zobowiązaniem podmiotu, który ponosi opłaty za usługi wodne, i powinno być złożone w ciągu 30 dni od zakończenia każdego kwartału. Jakie dane powinno zawierać oświadczenie? Odpowiedź znajdziesz na str. 4. Zgodnie z przepisami, jeżeli umowa dotycząca zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków nie stanowi inaczej, to na odbiorcy usług spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie niezawodnego funkcjonowania swoich przyłączy, obejmujących zarówno instalacje wodociągowe, jak i kanalizacyjne, aż po urządzenia pomiarowe. Niemniej jednak obszar tej odpowiedzialności wzbudzał liczne spory i wątpliwości na przestrzeni lat. Istotnym źródłem niejednoznaczności było zarówno nieprecyzyjne określenie przyłącza kanalizacyjnego, jak i przyłącza wodociągowego. W literaturze przedmiotu oraz w orzecznictwie wielokrotnie podkreślano, że samo podłączenie przyłącza do sieci skutkuje faktycznym przejściem wodociągowo-kanalizacyjnego przedsiębiorstwa w posiadanie tego przyłącza. O szczegółach przeczytasz w Temacie numeru na str. 6.