TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Co zrobić gdy pozwolenie wodnoprawne milczy w kwestii przesyłania analiz

Jednym z problemów z jakim borykają się podmioty korzystające z usług wodnych jest kwestia dalszego postępowania z wynikami analiz (np. ścieków czy pobieranych wód). Podpowiadamy więc czy i komu należy je przesłać.

Z tego artykułu dowiesz się:
  • kiedy i komu przekazać wyniki analiz?
  • co przepisy mówią na temat przesyłania dokumentacji?
  • na jakie zapisy należy zwrócić uwagę w pozwoleniu wodnoprawnym.

Odprowadzanie ścieków czy pobieranie wód, odbywa się najczęściej na podstawie stosownego pozwolenia wodnoprawnego. Pozwolenie to często nakazuje podmiotowi korzystającemu z usług wodnych, aby ten okresowo monitorował jakość ścieków czy wód. Takie analizy wykonywane są przez samego adresata pozwolenia wodnoprawnego. W takich przypadkach podmioty te mają nierzadko wątpliwość co do tego jak dalej powinny postępować z takimi wynikami analiz.

Przykład

Zakład posiada pozwolenie prawne na odprowadzanie ścieków przemysłowych (do urządzeń innych podmiotu) oraz wód opadowych (do ziemi). Ta decyzja starosty nakłada na zakład obowiązek wykonywania analiz zarówno ścieków (zawierających substancje szczególnie szkodliwe) jak i wód opadowych. Zakład wykonuje te analizy, jednak służby ochrony środowiska zastanawiają się komu przesłać wyniki analiz. Pozwolenie wodnoprawne nie zawiera w tym zakresie żadnych wskazówek.

Co na to przepisy?

Zgodnie z art. 403 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne w pozwoleniu wodnoprawnym ustala się między innymi:

  • warunki wykonywania uprawnienia oraz
  • obowiązki niezbędne ze względu na ochronę zasobów środowiska, interesów ludności i gospodarki, w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych.

Pozwolenie wodnoprawne powinno także zawierać szereg elementów dostosowanych do rodzaju działalności, której konkretne pozwolenie dotyczy. Chodzi tu w szczególności o

  • określenie terminu rozpoczęcia, sposobu i zakresu prowadzenia pomiarów ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód, do ziemi lub do urządzeń kanalizacyjnych albo wykorzystywanych rolniczo (art. 403 ust. 2 pkt 7 Prawa wodnego) oraz
  • miejsca poboru próbek ścieków (art. 403 ust. 2 pkt 8 Prawa wodnego).

Warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków określa rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych.

Istotne są zapisy w pozwoleniu wodnoprawnym

Zarówno przepisy Prawa wodnego jak i rozporządzenia nie wskazują organów ogólnie właściwych do odbioru próbek ścieków czy też wyników analiz ścieków. Jeżeli jest to niezbędne, to organ wskazuje taki organ w treści pozwolenia wodnoprawnego.

Uwaga


W przypadku gdy podmiot korzystający z usług wodnych w swoim pozwoleniu wodnoprawnym nie ma określonego organu do którego ma przekazywać próbki (wyniki analiz), nie ma on obowiązku wysyłania tych próbek (wyników analiz).

Należy zauważyć, że takie rozwiązanie wydaje się być najczęstszym w praktyce, np. właściciele przydomowych oczyszczalni ścieków powinni badać wodę oczyszczoną kilkakrotnie w ciągu roku (zasadniczo cztery razy), ale wyników tych badań nie przesyłają do żadnego organu.

AUTOR Marcin Sarna
Marcin Sarna
radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym