SZWO i f-gazy - certyfikacja przedsiębiorców i personelu
Aby ograniczyć emisję do atmosfery substancji zubażających warstwę ozonową oraz przyczyniających się do zwiększenia efektu cieplarnianego, wydano wiele rozporządzeń regulujących sposoby postępowania ze SZWO oraz f-gazami, w tym m.in. obowiązek certyfikacji przedsiębiorców i personelu.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kto pełni funkcję jednostki certyfikującej
- kto musi posiadać certyfikaty
- jakie są warunki uzyskania certyfikatu
Certyfikaty dla przedsiębiorców wydawane przez Urząd Dozoru Technicznego są bezterminowe. Zgodnie z art. 29 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych taki certyfikat powinien posiadać przedsiębiorca, który prowadzi działalność i wykonuje czynności dla osób trzecich polegające na instalacji, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji:
- Stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, który można uzyskać w odniesieniu do jednej lub większej liczby następujących czynności:
- instalacja,
- naprawa, konserwacja lub serwisowanie,
- likwidacja.
- Stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, który można uzyskać w odniesieniu do jednej lub większej liczby następujących czynności:
- instalacja,
- naprawa, konserwacja lub serwisowanie,
- likwidacja.
Wymagania dla przedsiębiorcy starającego się o uzyskanie stosownego certyfikatu, określone w odpowiednich rozporządzeniach, są następujące:
- zatrudniony personel posiada odpowiednie certyfikaty dla personelu,
- przedsiębiorca posiada i stosuje procedury prowadzenia działalności,
- przedsiębiorca ma wdrożony system dokumentowania czynności, wykonywanych przez personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu,
- przedsiębiorca dysponuje wyposażeniem technicznym spełniającym minimalne wymagania odpowiednie do zakresu prowadzonej działalności,
- przedsiębiorca nie został skazany (jako osoba fizyczna) prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością.
Przed wydaniem certyfikatu u przedsiębiorcy odbywa się kontrola mająca na celu sprawdzenie, czy spełnia on ww. warunki. Po uzyskaniu certyfikatu takie kontrole przeprowadzane są przynajmniej raz na 7 lat. W przypadku negatywnego wyniku kontroli wydany wcześniej certyfikat może zostać zawieszony lub cofnięty.
W jakich przypadkach nie jest wymagane posiadanie certyfikatu
- Certyfikacja nie dotyczy podmiotów prowadzących działalność związaną z systemami klimatyzacji w niektórych pojazdach silnikowych zawierającymi substancje kontrolowane lub fluorowane gazy cieplarniane.
- Nie obejmuje również produkcji i odbywających się u producenta napraw stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła oraz zbiorników lub przynależnych elementów stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej.
- Nie dotyczy podmiotów, które prowadzą działalność polegającą na instalacji, serwisowaniu, konserwacji oraz naprawie i likwidacji urządzeń ruchomych.