Jak zachować ciągłość ewidencji odpadów w przypadku awarii systemu BDO
W przypadku awarii Internetu nie ma możliwości wystawiania karty przekazania odpadów w wersji papierowej. Co jednak jeśli dojdzie do awarii systemu BDO? Jak wtedy zachować ciągłość ewidencji odpadów?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak prowadzić ewidencję odpadów jeśli dojdzie do awarii systemu BDO
- kiedy wprowadzić dane z papierowej ewidencji do systemu
- jakie dokumenty przekazać transportującemu na czas awarii
Wypełnianie dokumentów w systemie BDO nie musi odbywać się w siedzibie firmy. BDO można obsługiwać na różnych urządzeniach: komputer, telefon, tablet. W związku z tym czasowy brak dostępu do Internetu nie jest argumentem usprawiedliwiającym luki w ewidencji odpadów. W razie awarii bądź stałego braku dostępu do Internetu należy zapewnić ciągłość ewidencji w BDO, np. korzystając z Internetu mobilnego w telefonie.
Wyjątek stanowi sytuacja awarii systemu teleinformatycznego (Bazy BDO). W takim przypadku należy sporządzić papierową kartę przekazania odpadu według wzoru z załącznika nr 5a do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, a po ustaniu awarii wprowadzić poprawne dane wynikające z tej karty do rejestru BDO z datą faktycznego przekazania odpadów. Podmiot, który otrzymał odpady, potwierdzi w BDO ich odbiór (po ustaniu awarii).
Zgodnie z art. 67 ust. 7 ustawy o odpadach w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym BDO jest prowadzona, uniemożliwiającej sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów, należy sporządzić papierowe dokumenty (KPO w odpowiedniej liczbie egzemplarzy) poza BDO, którymi będzie można posługiwać się w czasie trwania awarii systemu. Komunikat o wystąpieniu awarii administrator BDO zamieszcza na swojej stronie BIP oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO, jeżeli tylko jest to technicznie możliwe.
Transportujący odpady powinien zostać wyposażony w papierową KPO lub jej kopię sporządzoną według wzoru wskazanego w załączniku 5a ustawy o odpadach. Informacje zawarte w papierowej KPO należy wprowadzić do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii. Także, po ustaniu awarii, odbiorca odpadów potwierdzi ich odbiór po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.
W konsekwencji posiadacz odpadów, który przejmuje odpady, oraz transportujący odpady wprowadzą do BDO odpowiednio informacje o przejęciu odpadów lub o potwierdzeniu transportu odpadów niezwłocznie po wystawieniu KPO odpadów przez posiadacza odpadów, który przekazuje odpady, zgodnie z art. 67 ust. 11 ustawy o odpadach.