Wprowadzający sprzęt jest rozliczany z wykonania obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku oraz poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu na koniec roku kalendarzowego. Jeżeli nie wywiązał się z tego obowiązku i nie osiągnął wymaganych poziomów, to jest zobowiązany do wniesienia opłaty produktowej.
W sytuacji gdy podmiot nie uiści opłaty produktowej lub wniesie opłatę niższą niż należna, to marszałek województwa określi w drodze decyzji wysokość tejże opłaty produktowej. Jeżeli decyzja nie zostanie wykonana, to wprowadzający sprzęt będzie musiał wnieść w ciągu 14 dni dodatkową opłatę produktową w wysokości 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej.
Marszałek województwa oblicza opłatę produktową na podstawie dodatkowej ewidencji prowadzonej przez wprowadzającego sprzęt. W przypadku braku dodatkowej ewidencji bądź innych dowodów masa wprowadzonego do obrotu sprzętu jest szacowana metodami:
- porównawczą wewnętrzną – porównanie masy wprowadzonego sprzętu w poprzednich latach;
- porównawczą zewnętrzną – porównanie masy do innego wprowadzającego sprzęt, który prowadzi działalność o podobnej skali.