SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

woda zdatna do picia

Pozostałości leków i mikroplastik to wyzwanie dla oczyszczalni ścieków

Rosną wymagania wobec wody pitnej oraz ścieków, które mogą być ponownie wykorzystane. To oznacza, że z czasem konieczne będzie powszechne stosowanie metod oczyszczania ze związków, które są dużym zagrożeniem dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi, czyli np. pozostałości leków i mikroplastiku.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są metody oczyszczania ścieków ze szkodliwych substancji z wody i ścieków 
  • jakie wyzwania stoją przed oczyszczalnią ścieków 
  • co sprawia największe trudności w usuwaniu farmaceutyków

Farmaceutyki, ze względu na swoje właściwości, tj. aktywność biologiczną i niską podatność na rozkład biologiczny, nie są usuwane w klasycznej oczyszczalni ścieków i mogą być łatwo transportowane w środowisku wraz z oczyszczonymi ściekami odprowadzanymi do wód i do ziemi czy skompostowanym osadem czynnym.

Wynika to z faktu, że konwencjonalne oczyszczalnie ścieków nie są zaprojektowane do usuwania farmaceutyków, wysoce polarnych zanieczyszczeń występujących w śladowych ilościach. Warto mieć jednak na uwadze, że farmaceutyki i ich metabolity mogą wpływać na zdrowie ludzi i zwierząt, zaburzając działanie hormonów.

Nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

Coraz częstsze akcje promujące picie wody z kranu zamiast butelkowanej rodzą pytania o czystość popularnej „kranówki”. W tym artykule sprawdzimy kto odpowiada za jakość tego co wypływa po odkręceniu kurka.

Z artykułu dowiesz się:

  • co rozumieć pod pojęciem wody przeznaczonej do spożycia,
  • jaki jest obowiązek powiadamiania o jakości wody,
  • co wpływa na jakość wody do spożycia.

Zacznijmy od podziału kompetencji. Idąc „od góry” należy zwrócić uwagę na źródło pochodzenia wody z kranu. Są to zazwyczaj wody powierzchniowe lub podziemne. Działania prowadzone przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska (m.in. w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska) polegają m.in. na monitoringu diagnostycznym i operacyjnym, mającym na celu ocenę stanu jednolitej części wód.

Natomiast bieżącą kontrolą ilości wody pobieranej z sieci wodociągowej, jak również ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych, komunalnych i przemysłowych wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych zajmują się poszczególne przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne. W gminach i miastach, gdzie takich przedsiębiorstw nie utworzono albo zostały one zlikwidowane, zadania z zakresu dostarczania wody wykonują bezpośrednio urzędy gmin (miast). Ponadto gminy i miasta zlecają niekiedy na własny koszt incydentalne lub nawet okresowe badania jakości wód powierzchniowych i podziemnych, z których zasilana jest sieć wodociągowa.

Najważniejszym aktem prawnym rangi ustawowej regulującym kwestie jakości wody dostarczanej przez gminy jest ustawa z 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, w tym wymagania dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (art. 1 pkt 2 ustawy). Kształt polskich przepisów dotyczących tej wody jest wynikiem implementacji dyrektywy Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 roku w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.