Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazWprowadzenie uchwały o dopłatach za zaległe opłaty za wodę i ścieki ma na celu ograniczenie problemu zaległości płatniczych. Często jednak uchwały te przyjmowane są z wsteczną datą obowiązywania, co budzi kontrowersje. Organy nadzoru regularnie kwestionują legalność takich działań, wskazując, że uchwały mogą stanowić niezgodną z przepisami formę refundacji. Ponadto poddawana jest w wątpliwość legalność wsparcia dla zakładów budżetowych w formie dopłat. Niejasności w tym zakresie niosą ryzyko prawnofinansowe dla samorządów i utrudniają efektywne zarządzanie finansami publicznymi. Szczegóły analizujemy na str. 3.
Hydranty to urządzenia przeciwpożarowe dostarczające wodę pod wysokim ciśnieniem do celów gaśniczych. Dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne, a ich przeglądy i konserwacja są ściśle uregulowane. Kto za to odpowiada? Przeczytaj o tym więcej na str. 9. Innym tematem jest zapewnienie przez gminy dostępu do czystej wody i infrastruktury sanitarno-ściekowej. W tym wydaniu omawiamy możliwości dofinansowania opłat za wodę i ścieki, podstawy prawne takich działań oraz kluczowe przesłanki ich realizacji. Szczegóły znajdziesz w dziale Dotacje i dofinansowania na str. 5.
Legalizacja urządzeń wodnych jest kluczowym elementem regulacji dotyczących infrastruktury nad wodami w Polsce. Wraz z dynamicznym rozwojem sektora rekreacyjnego i użytkowego rośnie znaczenie uregulowania statusu prawno-administracyjnego takich urządzeń. Artykuł 190 ustawy Prawo wodne, będący podstawą procesu legalizacji, odgrywa tu szczególną rolę. Zrozumienie jego treści oraz procedur legalizacji jest niezbędne dla właścicieli, użytkowników i organów administracji odpowiedzialnych za nadzór nad wodami. W tym wydaniu omówiono definicję urządzeń wodnych, procedurę legalizacji oraz przypadki odmowy, co ma stanowić praktyczny przewodnik dla zainteresowanych.
Ugoda w postępowaniu administracyjnym to efekt ewolucji prawa administracyjnego, dostosowującego się do zmieniających się warunków społecznych i gospodarczych. Procedury administracyjne, w tym ugody administracyjnoprawne, są coraz powszechniej stosowane, a ich zasady można przenieść także na grunt Prawa wodnego. W tym wydaniu opisujemy jak zawrzeć pisemną ugodę wodnoprawną. Kolejnym tematem jest ustawa o rewitalizacji Odry, która obowiązuje od 7 października 2023 r. Określa ona zasady poprawy jakości i ilości wód, retencjonowania oraz gospodarki wodno-ściekowej w dorzeczu Odry. Zmienia także Prawo wodne, m.in. w zakresie opłat za zrzuty z przelewów burzowych. Szczegóły znajdziesz w artykule.
Aby poprawnie wypełnić oświadczenie dotyczące opłat za usługi wodne należy postępować zgodnie z wytycznymi z art. 552 ustawy Prawo wodne. Oświadczenie, które składa podmiot ponoszący opłaty, musi być złożone w ciągu 30 dni po zakończeniu kwartału. Więcej informacji znajdziesz na str. 4. Zgodnie z przepisami odbiorca usług odpowiada za sprawność przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, chyba że umowa stanowi inaczej. Temat ten wywoływał spory, głównie z powodu niejasnych definicji przyłączy. Orzecznictwo wskazuje, że podłączenie do sieci oznacza faktyczne przejęcie przyłącza przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Więcej informacji znajdziesz w temacie numeru na str. 6.