TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

opłaty za wodę

Reklamacja opłaty za usługi wodne

Zgodnie z ustawą Prawo wodne podmioty korzystające z usług wodnych są zobowiązane do ponoszenia opłat. Wysokość opłat ustalają Wody Polskie, na podstawie oświadczeń składanych przez przedsiębiorców. Zdarza się, że wysokość i sposób ustalenia opłaty budzi wątpliwości. Prawo umożliwia złożenie reklamacji i wniesienie o ponowne naliczenie opłaty. Reklamacja może zostać wykonana tylko raz w odniesieniu do każdego kwartału i nie wstrzymuje biegu płatności.

Czy taryfa może zastąpić umowę, gdy odbiorca odmówi podpisania aneksu

Pytanie: Czy nowo uchwalona taryfa wodnościekowa może z mocy prawa zastąpić umowę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym (odbiorcą ścieków) a wytwórcą ścieków, firmą X? Nowa taryfa w odmienny sposób niż w umowie określa konsekwencje przekroczenia warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych. Firma X nie chce podpisać aneksu, który dostosowałby warunki umowy do zapisów nowej taryfy.

Z artykułu dowiesz się:

  • kto ustala ceny 
  • na jaki okres obowiązuje ustalona taryfa 
  • co zrobić jeśli stawka w taryfie nie zgadza się z umową

Podmiotami, które w Polsce dostarczają wody na masową skalę i - zasadniczo - ustalają ceny za wodę i odprowadzanie ścieków są przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne. Ale nie robią tego samodzielnie. Propozycje tych cen muszą najpierw złożyć we wniosku taryfowym kierowanym do organu regulacyjnego - Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Przedsiębiorstwa opracowują wnioski taryfowe na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z 27 lutego 2018 roku w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.